Podstawy geoarcheologii 1201-AR1-PG-S2
Studenci zapoznają się z podziałem chronologiczny plejstocenu i holocenu w zestawieniu z periodyzacją dziejów cywilizacji człowieka od paleolitu po czasy współczesne. Omówienie najbardziej przydatnych w badaniach archeologicznych zagadnienia z geomorfologii, geologii, sedymentologii i gleboznawstwa; Warstwy archeologiczne na stanowiskach archeologicznych; Warstwy naturalne i antropogeniczne; Identyfikacja tzw. calca; Opis profili glebowych; Rozpoznanie procesów postdepozycyjnych. Przedstawione zostaną metody i klasyfikacje określania składu i pochodzenia wybranych skał (zarówno tych z których tworzono formy użytkowe np. rozcieracze, koła młyńskie czy kule armatnie jak i warstw naturalnych tzw. calca). Studenci zapoznają się z formami rzeźby i różnorodnością krajobrazów na tle stref morfogenetycznych Polski. Omówione zostaną zmiany środowiskowe i klimatyczne zachodzące w plejstocenie i holocenie zarówno te naturalne jak i wywołane działalnością człowieka. Na zakończenie cyklu zaprezentowane zostaną wyniki badań geoarcheologicznych na wybranych stanowiskach archeologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– kolokwium;
Odbędzie się ono w formie pisemnej poprzez odpowiedzi na 10 pytań, 7 tekstowych po 1 pkt i 2 opisowe po 3 (łącznie 15 pkt):
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie
– obecności na zajęciach;
– sprawdzianu pisemny, oceniany w następujący sposób: niedostateczny (2) – mniej niż 7,5 pkt (50%); dostateczny (3) – 7,6-9,5 pkt (51-64%); dostateczny plus (3,5) – 9,6-10,5 pkt (65-70%); dobry (4) – 10,6-12,8 pkt (71-86%); dobry plus (4,5) – 13-13,75 pkt (87-90%); bardzo dobry (5) – 13,8-15 pkt (91-100%).
Literatura
Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska H., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN Warszawa.
Pelisiak A., Gębica P. 2007. Podstawy geomorfologii i gleboznawstwa dla archeologów. Rzeszów
Hildebrandt-Radke I. 2013. Pradziejowa i wczesnośredniowieczna anrtropopresja i jej zapis w środowisku przyrodniczym na przykładzie regionu środkowej Obry (Wielkopolska, Boguski Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Kittel P. 2013. Geomorfologiczne uwarunkowania lokalizacji osadnictwa na przykładzie doliny Rawki w Rawie Mazowieckiej. Acta Geofraphica Lodziensia 101: 49–79.
Mikroprzeszłość. 2021. Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, red. A. Kurzajewska, I. Sobkowiak-Tabaka. UAM Poznań. https://archeo.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0032/284864/Mikroprzeszlosc.pdf
Skoczylas J., Gunia P. 2016. Zastosowanie wiedzy geologicznej w archeologii. Przegląd Geologiczny, v. 64, nr 9: 734–738.
Wilson L. 2011. The role of geoarchaeology in extending our perspective, [w:] Human Interactions with the Geosphere: The Geoarchaeological Perspective, red. L. Wilson. Geological Society, London, Special Publications 352, 1–9.
Gleboznawstwo, 2014 Gleboznawstwo, red. A. Mocek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Zarys. 1995. Zarys zmian środowiska geograficznego okolic Biskupina pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych w późnym glacjale i holocenie, (red.) W. Niewiarowski, O.W. „Turpres”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: