Metody i dokumentacja archeologicznych badań terenowych
1201-AR1-MDABT-S1
Zajęcia (wykład i laboratorium) obejmują tematykę z zakresu podstawowych pojęć stosowanych w archeologii, źródeł archeologicznych, stratygrafii kulturowej, metodyki badań terenowych ze szczególnym uwzględnieniem prac inwazyjnych (wykopaliskowych, weryfikacyjno-sondażowych) i nieinwazyjnych (AZP - lądowe, podwodne; metody geofizyczne; geochemiczne; kwerendy - źródłowa, archiwalna, biblioteczna; prospekcja lotnicza). Ponadto treścią zajęć będzie przedstawienie względnych i bezwzględnych metod datowania w archeologii. W ramach laboratorium uczestnicy zajęć nabędą umiejętności sporządzania dokumentacji archeologicznej (rysunkowej, fotograficznej) oraz opanują podstawowe elementy w zakresie miernictwa.
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury - 10 godzin;
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego - 15 godzin
Łącznie: 45 godzin (1,5 pkt ECTS)
Laboratorium
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w laboratoriach - 45 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury - 10 godzin;
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego - 15 godzin
- przygotowanie do sprawdzianu praktycznego - 15 godzin
- sporządzenie dokumentacji rysunkowej - 15 godzin
Łącznie: 105 godzin (3,5 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- W1: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);
- W2: zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu archeologii (K_W02);
- W3: ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi - z obszaru nauk humanistycznych i przyrodniczych (K_W05);
- W4: zna podstawowe metody badawcze (inwazyjne i nieinwazyjne), specyfikę badań archeologicznych, ze szczególnym wskazaniem kolejności prowadzonych prac i użytych narzędzi oraz rodzaje dokumentacji archeologicznej (K_W11);
- W5: posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych, zna zasady stratygrafii archeologicznej (K_W12);
- W6: ma podstawową wiedzę dotyczącą prac technicznych w trakcie badań archeologicznych, w tym sporządzania dokumentacji i zabezpieczania materiałów źródłowych (K_W15).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- U1: potrafi w sposób właściwy i wszechstronny opisać terminy z zakresu archeologii, wyjaśnić prawa związane za formowaniem się układów stratyfikacyjnych, wydzielić i opisać rodzaje stanowisk archeologicznych (K_U01);
- U2: posiada podstawowe umiejętności w zakresie wyboru właściwej metody badawczej oraz oceny przydatność poszczególnych metod w zależności od zakresu prac i celów badawczych (K_U02);
- U3: umie rozpoznać źródła archeologiczne, dostrzegając ich wieloelementowość (K_U05);
- U4: potrafi prowadzić prace techniczne w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych, w tym wykonywać pomiary sytuacyjno-wysokościowe przy użyciu specjalistycznego sprzętu mierniczego oraz sporządzać podstawową dokumentację archeologiczną (K_U11);
- U5: potrafi przygotować dokumentację archeologiczną wykorzystując narzędzia do cyfrowej archiwizacji danych archeologicznych (K_U12);
- U6: potrafi współdziałać i pracować w zespole badawczym prowadzącym badania wykopaliskowe (K_U17).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- K1: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01);
- K2: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa (K_K02);
- K3: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K03).
Metody dydaktyczne
Wykład
Metoda dydaktyczna podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną.
Laboratorium
Metoda dydaktyczna poszukująca: ćwiczeniowa, pomiaru w terenie, projektu.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- pomiaru w terenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład
Metody oceniania: sprawdzian pisemny.
Kryterium oceniania: obecność na zajęciach; pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego.
Laboratorium
Metoda oceniania: sprawdzian pisemny, sprawdzian umiejętności praktycznych-miernictwo, wykonanie dokumentacji rysunkowej.
Kryterium oceniania: obecność na zajęciach, pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego i praktycznego, poprawnie wykonana (pozytywnie oceniona) dokumentacja rysunkowa.
Praktyki zawodowe
Literatura
Barker P.
1994 Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa.
Brzeziński W.
2000 Metody badań wykopaliskowych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 3, Warszawa.
Brzeziński W., Kobyliński Z.
1999 Wykrywacze metali a archeologia, Warszawa.
Harris E.
1989 Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa.
Hensel W., Donato G., Tabaczyński S.
1986 Teoria i praktyka badań archeologicznych. Przesłanki metodologiczne, tom 1, Wrocław.
Hodder I.
1995 Czytanie przeszłości, Poznań.
Kobyliński Z. (red.)
1999 Metodyka ratowniczych badań archeologicznych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 1, Warszawa.
1999 Metodyka badań archeologiczno - architektonicznych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 2, Warszawa.
Ławecka D
2000 Wstęp do archeologii, Warszawa.
Mazurowski R.
1980 Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Warszawa.
Miśkiewicz K.
1998 Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa.
2006 Geofizyka archeologiczna, Warszawa.
Śmigielski W. (red.)
1998 Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii, Bibliotheca Fontem Archaeologici Posnanienses, vol. 9, Poznań.
Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.)
2012 Przeszłość społeczna: próba konceptualizacji, Poznań 2012.
Topolski J.
1983 Teoria wiedzy źródłowej, [w:] Teoria wiedzy historycznej, Poznań, s. 252–277.
Walanus A., Goslar T.
2004 Wyznaczenie wieku metodą 14C dla archeologów, Rzeszów.
Zielski A., Krąpiec M.
2004 Dendrochronologia, Warszawa.
W cyklu 2022/23Z:
Barker P. 1994 Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa. Brzeziński W. 2000 Metody badań wykopaliskowych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 3, Warszawa. Brzeziński W., Kobyliński Z. 1999 Wykrywacze metali a archeologia, Warszawa. Harris E. 1989 Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa. Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. 1986 Teoria i praktyka badań archeologicznych. Przesłanki metodologiczne, tom 1, Wrocław. Hodder I. 1995 Czytanie przeszłości, Poznań. Kobyliński Z. (red.) 1999 Metodyka ratowniczych badań archeologicznych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 1, Warszawa. 1999 Metodyka badań archeologiczno - architektonicznych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 2, Warszawa. Ławecka D 2000 Wstęp do archeologii, Warszawa. Mazurowski R. 1980 Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Warszawa. Miśkiewicz K. 1998 Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa. 2006 Geofizyka archeologiczna, Warszawa. Śmigielski W. (red.) 1998 Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii, Bibliotheca Fontem Archaeologici Posnanienses, vol. 9, Poznań. Topolski J. 1983 Teoria wiedzy źródłowej, [w:] Teoria wiedzy historycznej, Poznań, s. 252-277. Walanus A., Goslar T. 2004 Wyznaczenie wieku metodą 14C dla archeologów, Rzeszów. Zielski A., Krąpiec M. 2004 Dendrochronologia, Warszawa.
|
W cyklu 2023/24Z:
Barker P. 1994 Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa. Brzeziński W. 2000 Metody badań wykopaliskowych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 3, Warszawa. Brzeziński W., Kobyliński Z. 1999 Wykrywacze metali a archeologia, Warszawa. Harris E. 1989 Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa. Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. 1986 Teoria i praktyka badań archeologicznych. Przesłanki metodologiczne, tom 1, Wrocław. Hodder I. 1995 Czytanie przeszłości, Poznań. Kobyliński Z. (red.) 1999 Metodyka ratowniczych badań archeologicznych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 1, Warszawa. 1999 Metodyka badań archeologiczno - architektonicznych, [w:] Metodyka badań archeologicznych, tom 2, Warszawa. Ławecka D 2000 Wstęp do archeologii, Warszawa. Mazurowski R. 1980 Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Warszawa. Miśkiewicz K. 1998 Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa. 2006 Geofizyka archeologiczna, Warszawa. Śmigielski W. (red.) 1998 Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii, Bibliotheca Fontem Archaeologici Posnanienses, vol. 9, Poznań. Topolski J. 1983 Teoria wiedzy źródłowej, [w:] Teoria wiedzy historycznej, Poznań, s. 252-277. Walanus A., Goslar T. 2004 Wyznaczenie wieku metodą 14C dla archeologów, Rzeszów. Zielski A., Krąpiec M. 2004 Dendrochronologia, Warszawa.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: