Metody analityczne w różnych tradycjach badawczych archeologii 1201-AR1-MAA-S2
Na zajęciach przedstawione będą w sposób systematyczny główne nurty badawcze w archeologii i stosowane procedury analityczne. Omówione zostaną metody humanistyczne, przyrodnicze, matematyczne, procedury interpretacji i wnioskowania, wykazana zostanie zależność i zakres stosowanych metod w zmieniających się wraz z rozwojem myśli archeologicznej paradygmatach. Przedmiotem analizy będą teksty prezentujące różne podejścia metodologiczne w odniesieniu do wybranych sposobów interpretacji zjawisk pradziejowych, omówione zostaną przykłady aplikacji metod analitycznych w odniesieniu do konkretnych kategorii źródeł archeologicznych.
Omówione zostaną praktyczne zabiegi klasyfikacji źródeł archeologicznych: klasyfikacja materiałów krzemiennych (surowce, techniki, morfologia, funkcje), klasyfikacja wytworów ceramicznych, systemy klasyfikacji innych źródeł archeologicznych, możliwości i przykłady badań nad symboliką kultur pradziejowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach; zaliczenie pracy semestralnej w formie grantu badawczego uwzględniającego wybrane procedury analityczne, z uzasadnieniem celowości ich zastosowania i opisaniem spodziewanych rezultatów badawczych; przygotowanie wystąpienia dotyczącego wybranych metod analitycznych.
Literatura
Buko A.
O niektórych aspektach opisu wyrobów garncarskich, Archeologia Polski, t. 33, z. 1, 1988, s. 210-217.
Danka I. R., Kowalski A. P.
2000 Kultura i wyobrażenia społeczeństw neolitycznych. Wybór słownictwa indoeuropejskiego, [w] red. H. van den Boom, A. P. Kowalski, M. Kwapiński, Eidolon. Kultura archaiczna w zwierciadle wyobrażeń, słów i rzeczy, Gdańsk.
Małecka-Kukawka J.
2001 Między formą a funkcją. Traseologia neolitycznych zabytków krzemiennych z ziemi chełmińskiej, Toruń.
Marciniak A.
1996 Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii. Warszawa-Poznań.
Mierzwiński A.
2002 Kłopoty z ceramiką jako „źródłem poznania”, Przegląd Archeologiczny, t. 50, s. 71-83.
Minta-Tworzowska D.
1994 Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań.
Tyrcha J
1986 Schematy wnioskowania statystycznego w badaniach archeologicznych, [w:] :] red. W. Hensel, G. Donato, S. Tabaczyński, Teoria i praktyka badań archeologicznych, t. I. Przesłanki metodologiczne, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.
Rączkowski W.
2002 Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Poznań
Renfrew C., Bahn P.
2002 Archeologia, teorie, metody, praktyka, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: