Paleolit i mezolit 1201-AR1-APPM-S1
Na wykładzie będą omówione następujące zagadnienia:
- Pojęcie paleolitu i mezolitu i historia badań
- Stosowane metody badawcze
- Podstawowe rodzaje stanowisk archeologicznych ze starszej i środkowej epoki kamienia
- Specyfika źródeł.
- Charakterystyka środowiska plejstocenu w poszczególnych rejonach świata.
- Antropogeneza rodzaju Homo
- Paleolit i mezolit Afryki.
- Paleolit dolny, środkowy, górny, schyłkowy i mezolit Europy.
- Paleolit Azji Zachodniej, Środkowej i Wschodniej.
- Paleolit Azji Południowo-zachodniej, Australii i Oceanii.
- Paleolit Ameryki.
- Sztuka paleolityczna.
Laboratoria skupione będą na następujących zagadnieniach:
- Zarys ewolucji biologicznej człowieka – od najstarszych hominidów do człowieka współczesnego.
- Pojęcie czwartorzędu i metody datowań.
- Epoka kamienia w Afryce: kultura materialna w poszczególnych okresach na przykładzie wybranych stanowisk.
- Charakterystyka kultury materialnej w okresach paleolitu dolnego, środkowego, górnego i schyłkowego, a także mezolitu w Europie, na podstawie wybranych najważniejszych stanowisk.
- Epoka kamienia w Azji: kultura materialna w poszczególnych okresach na przykładzie wybranych stanowisk.
- Początki zasiedlenia Australii i Oceanii w oparciu o dostępne źródła.
- Migracje na obszar Nowego Świata – problem zasiedlenia Ameryki w oparciu o dostępne źródła archeologiczne i datowania.
Zarówno podczas wykładów jak i laboratoriów dużą rolę będzie odgrywało zapoznawanie się z paleolitycznymi i mezolitycznymi stanowiskami oraz z dostępnymi inwentarzami wyrobów kamiennych z poszczególnych okresów.
W cyklu 2022/23L:
identycznie jw |
W cyklu 2023/24L:
identycznie jw |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania ćwiczeń:
- aktywny udział w zajęciach
- udział w dyskusji
- przygotowanie referatu
- przygotowanie prezentacji multimedialnej
- wyniki śródsemestralnych pisemnych kolokwiów
Wykład będzie zakończony ustnym egzaminem obejmującym wszystkie zagadnienia realizowane na wykładzie i na ćwiczeniach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Condemi S., Weniger G.-C., (Ed.), 2006. Continuity and Dis-continuity in the Peopling of Europe: One Hundred Fifty. One hundred fifty Years of Neanderthal Study. Springer.
Kozłowski J. K., 1999. Encyklopedia Historyczna Świata, t. 1, „Prehistoria”, Kraków.
Kozłowski J. K., 2004. Wielka Historia Świata, t.1, „Świat przed rewolucją neolityczną”, Kraków-Warszawa.
Gamble C., 1999, The Palaeolithic societies of Europe, Cambridge University Press, Cambridge.
Ginter B., J. K. Kozłowski,1990, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu, PWN Warszawa.
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Mojski J.E. 1993, Europa w plejstocenie. Ewolucja środowiska przyrodniczego, Wyd. PAE, Warszawa.
Burdukiewicz J.M., 2003, Technokompleks mikrolityczny w paleolicie dolnym środkowej Europy, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
Galiński T., 2002, Społeczeństwa mezolityczne, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin.
Szczegółowa literatura dotycząca poszczególnych tematów ćwiczeń podawana będzie systematycznie na zajęciach.
W cyklu 2022/23L:
identycznie jw |
W cyklu 2023/24L:
identycznie jw |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
identycznie jw |
W cyklu 2023/24L:
identycznie jw |
W cyklu 2024/25L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: