Neolit 1201-AR1-APN-S1
Zajęcia obejmują kilka bloków tematycznych, które uwzględniają podstawy rozumienia problematyki badawczej czasów od pojawienia się uprawy ziemi i chowu zwierząt po początki metalurgii brązu. Ukazane zostaną odmienności strukturalne funkcjonowania kultury w dobie neolitu względem kultury nowożytnoeuropejskiej. Zarysowana zostanie problematyka zmiany kulturowej i wybrane aspekty rozważań genetycznych w badaniach młodszej epoki kamienia. Zaprezentowane zostaną różne ujęcia rozumienia terminów neolit, neolityzacja i rewolucja neolityczna oraz modele teoretyczne rozprzestrzeniania się kultury neolitycznej i różnorodności jej archeologicznego obrazu. Odrębnym zagadnieniem będzie wprowadzenie do zagadnień dotyczących indoeuropeizacji Europy. Obszerny blok tematyczny poświęcony zostanie przemianom kulturowym w neolicie, począwszy od pierwszych kultur agrarnych na Bliskim Wschodzie, poprzez początki neolityzacji Europy po neolityzację Europy Środkowej. W bloku tym omówione też zostaną ogólne problemy związane z tzw. eneolitem oraz problematyka występowania zbieraczy i łowców w dobie neolitu (kontynuacja mezolitu oraz tzw. subneolit) oraz ich relacje ze wspólnotami rolniczo-hodowlanymi. W ramach wykładu omówione też zostaną wybrane przykłady różnych ujęć i koncepcji dotyczących struktury organizacji społecznej grup wczesno rolniczych.
W ramach konwersatorium przedyskutowane zostaną wybrane problemy szczegółowe dotyczące problematyki badawczej młodszej epoki kamienia. Podstawą do dyskusji będą zadane fragmenty literatury.
Tematy zajęć laboratoryjnych:
NEOLIT
Laboratorium
Prowadzący: dr Kamil Adamczak
dyżur: wt. 10-12 i cz. 12-13 (pok. 126)
e-mail: adamczak@umk.pl
Teams: adamczak@o365.umk.pl
Laboratorium jest przedmiotem obowiązkowym, a uzyskanie pozytywnej oceny warunkiem przystąpienia Państwa do egzaminu z przedmiotu „NEOLIT” (wykład).
Sposób zaliczenia laboratorium
1. Obecność na zajęciach
Wymagana jest obecność na zajęciach
Dopuszczalne są dwie nieobecności, pozostałe należy usprawiedliwić
Sześć lub więcej nieobecność będzie traktowana indywidualnie.
Osoby z Indywidulaną Organizacją Studiów (IOS) proszę o zgłoszenie tego faktu jak najszybciej.
2. Aktywny udział w zajęciach
Każdy student jest zobowiązany do przygotowania dwóch zagadnień z tematyki zajęć i przedstawienia go ustnie na konwersatorium (WYSTĄPIENIE x 2).
Rekomendowana jest znajomość prac wykraczających poza literaturę obowiązkową.
Nieobecności na zajęciach, na których planowana była prezentacja będzie skutkowało zadaniem dodatkowej pracy pisemnej.
3. Kolokwia
Będą przeprowadzone dwa kolokwia. Pytania w formie opisowej i testowej będą dotyczyć omawianych na zajęciach zagadnień i nie będą wykraczać poza literaturę, wykorzystywaną podczas zajęć.
Ocen pozytywnych nie można poprawiać. Ocenę „2” poprawiacie Państwo do skutku.
Podstawą pozytywnego zaliczenia laboratorium są:
- obecności na zajęciach,
- aktywny udział w zajęciach (w tym 2x prezentacja zagadnienia)
- pozytywne oceny z kolokwiów;
Aktywność na zajęciach wpłynie na podniesienie
oceny końcowej z laboratorium
WAŻNE JEST ABYŚCIE PAŃSTWO PRZYCHODZILI NA ZAJĘCIA PRZYGOTOWANI, CZYTALI ZALECANE MATERIAŁY DO POSZCZEGÓLNYCH TEMATÓW.
LITERATURA BĘDZIE PODAWANA NA BIEŻĄCO DO KAŻDYCH ZAJĘĆ.
ZAŁOŻĘ ODRĘBNĄ GRUPĘ NA TEAMSIE
GDZIE BĘDĘ ZAMIESZCZAŁ INFORMACJE O ZAJĘCIACH ORAZ MATERIAŁY
ORAZ BĘDZIEMY MOGLI SIĘ SWOBODNIE KOMUNIKOWAĆ
Z A G A D N I E N I A
1. Neolit, neolityzacja, rewolucja neolityczna. Próba zdefiniowana epoki pierwszych rolników
2. Udomowienie zwierząt i roślin. Schyłek epipaleolitu i neolit preceramiczny na Bliskim Wschodzie
3. Stanowisko Göbekli Tepe
4. Początki tradycji wytwarzania naczyń na obszarze „Starego Świata” oraz zagadnienie rozprzestrzeniania się tradycji garncarskich na kontynencie europejskim
5. Neolityzacja Europy a kwestia pochodzenia języka Praindoeuropejskiego (tzw. koncepcja analtolijska Colina Renfrew)
6. Lądem i morze. Kolonizacji Europy przez rolników (Grecja, Płw. Bałkański oraz neolit typu Impresso-Cardium)
7. Kultura ceramiki wstęgowej rytej w zasięgu europejskim
8. Stabilizacja osadnictwa społeczności wczesnorolniczych w Europie środkowej i wschodniej (kultura brzesko-kujawska i kultura Cucuteni-Trypole)
9. Koncepcja „drugiej rewolucji wytwarzania” A. Sherratta i jej krytyka + pojęcie eneolitu
10. Monumentalne grobowce i monumentalne cmentarzyska w neolicie europejskim
11. Górnictwo krzemienia w neolicie europejskim. Wybrane przykłady kopalń:
Defensola A (Włochy), Grimes Graves (Wlk. Brytania), Krzemionki Opatowskie (Polska)
12. Kultura pucharów lejkowatych w Europie
13. Subneolit: Społeczności rybacko-zbieracko-łowieckie
14. Kurhan, pasterstwo, koczownictwo. Krąg kultur z ceramiką sznurową w Europie.
15. Kultury synkretyczne w schyłku młodszej epoki kamienia
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Metod oceniania:
- praca pisemna na wybrany temat
Laboratorium”
Metody oceniania:
– kolokwium;
– aktywność;
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie
– obecności na zajęciach;
– sprawdzian pisemny, oceniany w następujący sposób: niedostateczny (2) – mniej niż 25 pkt (50%); dostateczny (3) – 26–30 pkt (51–60%); ocena dostateczna plus (3,5) – 31–55 pkt (61–70%); ocena dobra (4) – 36–40 pkt (71–80%); ocena dobra plus (4,5) – 41–45 pkt (81–90%); ocena bardzo dobra (5) – 46–50 (91–100%).
Literatura
Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód, Warszawa 1985,
Buchowski M., Burszta W., O założeniach interpretacji antropologicznej, Poznań 1991,
Clark J.D., Prahistoria Afryki, Warszawa 1978,
Czerniak L., Wczesny i środkowy neolit na Kujawach (5400-3650 p.n.e.), Poznań 1994,
Encyklopedia Historyczna Świata, Prehistoria, t.1, red. J.K. Kozłowski, Kraków 1999,
Jankowska D., Społeczności strefy południowo-zachodniobałtyckiej w dobie neolityzacji, Poznań 1990,
Jażdżewski K., Pradzieje Europy Środkowej, 1981.
Kruk J., Milisauskas S., Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu, Kraków 1999,
Kukawka S., Na rubieży środkowoeuropejskiego świata wczesnorolniczego, Toruń 1997,
W. Hensel, T. Wiślański (red.), Prahistoria ziem polskich, t. II, Neolit, 1979,
Nowak M., Drugi etap neolityzacji ziem polskich, 2009,
Renfrew C., Archeologia i język. Łamigłówka pochodzenia Indoeuropejczyków, 2001,
Rzepecki S., Społeczności środkowoneolitycznej kultury pucharów lejkowatych na Kujawach, Poznań 2004,
Wiślański T., Podstawy gospodarcze plemion neolitycznych w Polsce północno-zachodniej, 1969.
Włodarczak P. (red.) Past Societies. 5500-2000 BC. Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: