Mikro- i makroszczątki roślinne i zwierzęce 1201-AR1-APMSRZ-S2
W trakcie zajęć studenci będą mieli możliwość samodzielnej próby rozpoznawania szczątków. Studenci zdobędą szczegółową wiedzę o procesach zachodzących podczas akumulacji pozyskiwanych szczątków: a) w osadach jeziornych, b) morskich i c) bagiennych. Omawiane zagadnienia zostaną przedstawione na wybranych przykładach/stanowiskach. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane wyniki badań nad makroszczątkami roślinnymi i zwierzęcymi na różnych podwodnych i bagiennych stanowiskach archeologicznych, m.in. z Biskupina, Ostrowa Lednickiego, Dąbek, Żółtego czy osiedli palafitowych w Szwajcarii. Uczestnicy zapoznają się z metodami rejestrowania i badania pozostałości organicznych we wnętrzach naczyń i innych pojemników, służących transportowi produktów i surowców. Zostaną omówione organiczne szczątki jednostek pływających, mostów i przeprawa jako źródło informacji o środowisku przyrodniczym, zasobach surowcowych i kulturowych zasadach ich wykorzystywania. Omówienie zmumifikowanych szczątków z bagien stanie się podstawa do rozważań na temat życia i śmierci w czasach prehistorycznych. Podczas zajęć zostaną omówione zasady analiz podwodnych i bagiennych depozytów roślinnych i zwierzęcych (darów ofiarnych, wydarzeń batalistycznych). Studenci zapoznają się z przebiegiem procesów postdepozycyjnych w środowiskach wodnych – zalewanych tymczasowo (telmatycznych) i bagiennych. Na zajęciach zostaną omówione wyników badań nad szczątkami roślinnymi i zwierzęcymi jako źródło informacji o gospodarowaniu zasobami surowcowymi i znaczeniu niektórych w praktykach obrzędowo-magicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– kolokwium;
– aktywność.
– referat/projekt
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie
– obecności na zajęciach
– wykonanego projektu/prezentacji
– sprawdzianu pisemny, oceniany w następujący sposób: niedostateczny (2) – 0–5 pkt (0–50%); dostateczny (3) – 5,1–6,5 pkt (51–65%); dostateczny plus (3,5) – 6,6-7,0 pkt (66–70%); dobry (4) – 7,1–8,5 pkt (71–85%); dobry plus (4,5) – 8,6-9,0 pkt (86–90%); bardzo dobry (5) - 9,1-10 pkt (91–100%).
Literatura
Allevato E., Russo Ermolli E., Boetto G., Di Pasquale G. 2010. Pollen-wood analysis at the Neapolis harbour site (1st-3rd century AD, southern Italy) and its archaeobotanical implications. Journal of Archaeological Science, 37: 2365–2375.
Chudziak W., Kaźmierczak R. (eds.) 2014. The Island in Żółte on Lake Zarańskie, Early Medieval Gateway into West Pomerania. Institute of Archaeology, Nicolaus Copernicus University, Toruń.
Jaroń B. 1936. Torfowisko z kulturą łużycką w Biskupinie, [w:] Osada bagienna w Biskupinie, w pow. Żnińskim. Tymczasowe sprawozdanie z prac wykopaliskowych Instytutu Prehistorycznego U.P, w latach 1934 i 1935, red. J. Kostrzewski, Poznań.
Kabaciński J., Hartz S., Raemaekers Daan C. M., Terberger T. (Eds.) 2015. The Dąbki Site in Pomerania and the Neolithisation of the North European Lowlands (c. 5000–3000 calBC). Verlag Marie Leidorf GmbH. Rahden/Westf.
Kostrzewski J. (red.) 1938. Gród prasłowiański w Biskupinie w powiecie żnińskim. Sprawozdanie z badań w latach 1936 i 1937 z uwzględnieniem wyników z lat 1934-1935, Poznań.
Kostrzewski J. 1950 (1950). III sprawozdanie z prac wykopaliskowych w grodzie kultury łużyckiej w Biskupinie w powiecie żnińskim za lata 1938–1939 i 1946–1948, Poznań.
Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I. (red.). 2021. Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, Wydział Archeologii UAM, Poznań.
Nielsen N.H., Henriksen P.S., Mortensen M.F., Enevold RE., Mortensen M.N., Scavenius C., Enghild J.J. 2021. The last meal of Tollund Man: new analyses of his gut content. Antiquity, 95: 1195 –1212.
Niewiarowski W. (red.) 1995. Zarys zmian środowiska geograficznego okolic Biskupina pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych w późnym glacjale i holocenie, Turpress, Toruń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: