Ceramika - masowe źródło w badaniach pradziejów 1201-APR-CMZP-S1
Główny akcent położony będzie na walory poznawcze ceramiki naczyniowej.
Poruszonych zostanie kilka podstawowych zagadnień:
- definicja ceramiki, masa ceramiczna, domieszki schudzające, wykonywanie naczyń (techniki lepienia, toczenie, wykonywanie w formie), nadawanie kształtu, wykończenie powierzchni, detale morfologiczne, techniki zdobień, proces wypalania;
- metody analizy makroskopowej ceramiki (typologie, klasyfikacje) - walory poznawcze i ułomności;
- metody specjalistyczne (fizyczne, chemiczne) w badaniu ceramiki;
- naczynia ceramiczne jako wyznacznik kulturowo-chronologiczny (zajęcia połączone z poznawaniem ceramiki różnych kultur archeologicznych, samodzielne dochodzenie do identyfikacji różnic technologicznych ceramiki z różnych czasów);
- Przyporządkowanie kulturowe ceramiki z wykopalisk, a zwłaszcza z badań powierzchniowych - problemy identyfikacyjne;
- importy, naśladownictwa, produkcja własna (problemy badawcze i walory poznawcze);
- ceramika jako źródło w identyfikacji relacji interkulturowych i interterytorialnych;
- ceramika na stanowiskach osadowych (depozycja, procesy podepozycyjne, dekompletacja, ceramika wykopana a użytkowana - wzajemne relacje);
- samodzielna próba stworzenia systemu klasyfikacyjnego i zastosowania go w praktyce.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach; dyskusja w oparciu o literaturę; pisemna praca domowa.
Literatura
Uzgadniana indywidualnie z uczestnikami zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: