Archeologia wczesnych państw
1201-AH-AWP-S1
Treścią zajęć będzie przedstawienie głównych zjawisk kulturowych oraz aspektów życia codziennego w okresie między X a XIII stuleciem. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane najbardziej istotne zagadnienia dotyczące kwestii osadniczych, gospodarczych i społecznych na obszarze zamieszkiwanym przez Słowian. Poruszone zostaną również tematy odnoszące się do sfery wierzeń słowiańskich. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane wybrane elementy kultury materialnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem - 5 godzin
Praca własna studenta:
- czytanie literatury - 10 godzin;
- przygotowanie do egzaminu końcowego - 15 godzin
razem 45 godzin (1,5 pkt ECTS)
Laboratorium
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w laboratoriach - 30 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury - 10 godzin;
- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego - 15 godzin
- przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej - 15 godzin
Łącznie: 75 godzin (2,5 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- W1: ma zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii średniowiecza w badaniach nad genezą struktur państwowych średniowiecznej Europy (K_W01);
- W2: zna pojęcia i terminologię stosowane w archeologii historycznej, szczególnie odnoszące się do Słowiańszczyzny wczesnośredniowiecznej (K_W02);
- W3: ma zaawansowaną wiedzę z zakresu archeologii historycznej, między innymi dotyczącą zagadnień państw słowiańskich (K_W04);
- W4: na zaawansowaną wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami i dyscyplinami znajdującymi się w obszarze nauk humanistycznych (K_W05).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- U1: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł i metod archeologicznych (K_U01);
- U2: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla archeologii historycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05);
- U3: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- K1: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K01);
- K2: wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K05);
- K3: wykazuje podstawową odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej (K_K07).
Metody dydaktyczne
Wykład
Metoda dydaktyczna podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną.
Laboratorium
Metoda dydaktyczna poszukująca: ćwiczeniowa, referatu.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład
Metody oceniania: sprawdzian pisemny.
Kryterium oceniania: obecność na zajęciach; pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego.
Laboratorium
Metoda oceniania: sprawdzian pisemny, referat.
Kryterium oceniania: obecność na zajęciach, pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego, referat i prezentacja, przygotowanie do wycieczki dydaktycznej, aktywne uczestnictwo w zajęciach-dyskusja.
Praktyki zawodowe
Literatura
Buko A., Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej, Warszawa 2005.
Duczko W., Ruś Wikingów: historia obecności Skandynawów we wczesnośredniowiecznej Europie Wschodniej, Warszawa 2006.
Hensel W., Słowiańszczyzna wczesnośredniowieczna, Warszawa 1987.
Hermann J. (red.), Die Slawen in Deutschland. Geschichte und Kultur der slawischen Stämme von Oder und Neisse vom 6. bis 12. Jahrhundert, Berlin 1985.
Kurnatowska Z., Słowiańszczyzna południowa, Wrocław 1977.
Labuda G., Słowiańszczyzna starożytna i wczesnośredniowieczna. Antologia tekstów źródłowych, Poznań 1999.
Leciejewicz L., Słowianie Zachodni. Z dziejów tworzenia się średniowiecznej Europy, Wodzisław Śląski 2010.
Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Sedov V.V., Vostocnye slovjane, Archeologija SSSR, Moskva 1982.
Szymański W., Słowiańszczyzna wschodnia, Wrocław 1973.
Urbańczyk P., Trudne początki Polski, Wrocław 2008.
Urbańczyk P., Władza i polityka we wczesnym średniowieczu, Wrocław 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: