Żegluga i aktywność morska w prahistorii
1201-AASM-ZAMP-S2
Przedmiot będzie przedstawiał wybrane zagadnienia związanymi z aktywnością morską społeczności epoki kamienia, brązu oraz wczesnej epoki żelaza. W trakcie zajęć zostaną omówione dowody na najwcześniejsze przekraczanie cieśnin przez przedstawicieli rodzaju homo oraz na rozwijającą się eksploatację środowiska morskiego. Tematem zajęć będą również zagadnienia związane z rozprzestrzenianiem się drogą morską nowych technologii i idei pojawiających się w neolicie oraz w epoce brązu i żelaza w basenie Morza Śródziemnego i Europie.
Efekty uczenia się - wiedza
W01: ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
W02: zna pojęcia i terminologię stosowaną na gruncie archeologii, w tym zwłaszcza nauk pokrewnych - przyrodniczych (K_W02);
W03: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
W04: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji, a także szczegółową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej i średniowiecznej zwłaszcza w odniesieniu do archeologii podwodnej, archeologii środowiskowej (bioarcheologii);
W05: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku z innymi dziedzinami obszaru albo obszarów, które składają się na studiowany kierunek
Efekty uczenia się - umiejętności
U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod, oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
U03: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować samodzielnie działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;
U05: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów kultury, określać ich treść i znaczenie, w tym przynależność chronologiczno-kulturową oraz funkcję, wskazać możliwości odmiennych interpretacji właściwych dla studiowanej dyscypliny, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowe osiągnięcia archeologii wraz z zastosowaniem złożonych metod;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
– K1: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego;
– K2: posiada umiejętność przedstawiania tez i argumentów naukowych i bronić ich w dyskusji w grupie
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Johnstone, P., The Sea-craft of Prehistory, London & New York 1980.
McGrail, S., Ancient boats in North-West Europe, London & New York 1987.
McGrail, S., Boats of the world, Oxford 2001.
Pydyn, A., Argonauts of the Stone Age, Oxford 2015.
Rausing, G., Prehistoric boats and ships of northwestern Europe, Lund 1984.
Rudolph, W., Boote – Flöße – Schiffe, Leipzig 1974.
Cunliffe, B., Europe between the Oceans, New Haven – London, 2008.
Cunliffe, B., Facing the Ocean, Oxford 2001.
Broodbank, C., The Making of the Middle Sea, London 2015.
Pydyn, A., Argonauci epoki kamienia, Toruń 2011.
Blake E., Knapp A.B. (eds.), The archaeology of Mediterranean prehistory, Oxford 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: