Osiedla nawodne i przybrzeżne w neolicie, epoce brązu i na początku epoki żelaza
1201-AASM-ONP-S2
W trakcie zajęć studenci zapoznają się odmiennymi formami tych osiedli nawodnych i przybrzeżnych oraz ze zmieniającą się ich rolą w systemie osadniczym. Potencjał badawczy omawianych stanowisk zostanie przedstawiony dla różnych okresów chronologicznych od neolitu, przez epokę brązu i wczesnej epoki żelaza do średniowiecza. Omawiane zagadnienia zostaną przedstawione w szerokim ujęciu geograficznym, od Wysp Brytyjskich, przez rejon alpejski, aż po Niż Europejski.
Efekty uczenia się - wiedza
W01: ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
W02: zna pojęcia i terminologię stosowaną na gruncie archeologii, w tym zwłaszcza nauk pokrewnych - przyrodniczych (K_W02);
W03: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
W04: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji, a także szczegółową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej i średniowiecznej zwłaszcza w odniesieniu do archeologii podwodnej, archeologii środowiskowej (bioarcheologii);
W05: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku z innymi dziedzinami obszaru albo obszarów, które składają się na studiowany kierunek, takich jak: archeologia środowiskowa (bioarcheologia), archeologia podwodna, archeologia „mokra”;
W07: posiada wiedzę na temat metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz odpowiednich dla studiowanego kierunku;
W09: ma ugruntowaną wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego;
Efekty uczenia się - umiejętności
U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod, oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
U02 - posiada umiejętności badawcze obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku;
U03: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować samodzielnie działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;
U05: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów kultury, określać ich treść i znaczenie, w tym przynależność chronologiczno-kulturową oraz funkcję, wskazać możliwości odmiennych interpretacji właściwych dla studiowanej dyscypliny, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowe osiągnięcia archeologii wraz z zastosowaniem złożonych metod;
U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
U08: potrafi porozumiewać się, w języku polskim i nowożytnym języku obcym, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, z wykorzystaniem różnych narzędzi i technik komunikacyjnych, a także popularyzować wiedzę o wytworach kultury, archeologii i instytucjach zajmujących się nimi;
U09: posiada pogłębione umiejętności poprawnego redagowania, komentowania i opatrywania przypisami konstruowanych tekstów, zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk historycznych i obszarów, z których czerpie archeologia;
U012: posiada pogłębione umiejętności prowadzenia prac technicznych w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
K02: posiada umiejętność przedstawiania tez i argumentów naukowych i bronić ich w dyskusji w grupie
K03: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeństwie;
K04: bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych oraz popularyzatorskich;
K05: wykazuje niezależność i samodzielność w formułowaniu poglądów, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech;
K06 - docenia rolę nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
K07: wykazuje podstawową odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawieniu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Bukowski Z., Dąbrowski J., Odoj R., Wyniki podwodnych badań archeologicznych w jeziorze Piłakno, pow. Mrągowo w 1962 roku, Sprawozdania Archeologiczne 17: 1965, s. 99-112;
Gackowski J., Dotychczasowe rezultaty badań archeologicznych prowadzonych w obrębie reliktów osad nawodnych w Mołtajnach(stan. 1), gm. Barciany oraz Pieczarkach (stan. 1), gm. Pozezdrze, /w:/ Badania archeologiczne ośrodka toruńskiego w latach 1989-1992, Toruń 1993, red. J. Chudziakowa, s. 81-90;
Gackowski J., O potrzebie przeprowadzenia systematycznych badań archeologicznych na osiedlach nawodnych w północno-wschodniej Polsce, AUNC, Archeologia 21: 1993, s. 51-67;
Gackowski J., Osiedla nawodne kultury kurhanów zachodniobałtyjskich. Niektóre współczesne możliwości poznawcze a dotychczasowe interpretacje, /w:/ Concordia. Studia ofiarowane Jerzemu Okuliczowi-Kozarynowi w 65 rocznicę urodzin, Warszawa 1997, red. W. Nowakowski, s. 57-79;
Hoffmann M. J., Kultura i osadnictwo północno-wschodniej strefy nadbałtyckiej w I tysiącleciu p. n. e., Olsztyn 2000
Pydyn A. (red.), Archeologia jeziora Powidzkiego. Toruń 2010
Menotti F. (ed.), Living on the Lake in Prehistoric Europe. London 2004
Dixon N., The Crannogs of Scotland. 2004
Prahistorische Pfahlbauten rund um die Alpen. 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: