Archeologia podwodna Azji i Nowego Świata 1201-AASM-APANS-S2
W trakcie zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia dotyczące archeologii podwodnej Nowego Świata w czasach prekolumbijskich. Omawiane będą tematy dotyczące wody w kulturach prekolumbijskich. Zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia w kultury prekolumbijskie. Po czym zostaną zaprezentowane odkrycia podwodne dotyczące najstarszych kultur Ameryki Łacińskiej. Następnie zostaną zaprezentowane kultury majów i Inków. Po czym omówione zostaną zagadnienia dotyczące cenot w kulturze Majów. Kolejnym tematem będą badania jezior i morza na terenie kultury majów. Po czym omówiona zostanie rola wody w kulturze Inków.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– kolokwium;
– aktywność.
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie
– obecności na zajęciach;
– sprawdzianu pisemny (test złożony z pytań zamkniętych), oceniany w następujący sposób: niedostateczny (2) – mniej niż … pkt (50%); dostateczny (3) – … pkt (60%); dostateczny plus (3,5) – … pkt (70%); dobry (4) – … pkt (80%); dobry plus (4,5) – … pkt (90%); bardzo dobry (5) – … pkt (100%).
Literatura
Andrews A. P., Corletta R., A brief history of underwater archaeology in Maya Area, Ancient Mesoamerica 6, 1995, s. 101–117.
The archaeology of underwater caves, red. P. B. Campbell, Southampton 2017.
Delaere Ch., The location of Lake Titicaca’s coastal area during the Tiwanaku and Inca Periods. Methodology and strategies of underwater archaeology, Journal of Maritime Archaeology 12, 2017, s. 223–238.
Maritime Archaeology. A reader of substantive and theoretical contributions, red. L. W. Babits L. W., H. van Tilburg, New York 1998.
McGrail, S., Boats of the world: From the Stone Age to Medieval Times, Oxford 2001.
Raab L. M., Cassidy J., Yatsko A., Howard J., California maritime archaeology. A San Clemente Island perspective, New York 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: