Archeologia architektury romańskiej i gotyckiej 1201-AAS-AARG-S2
- Zagadnienia ogólne: pojęcie romanizmu, sztuki romańskiej i gotyckiej; dzieje badań, geneza i rozwój w ujęciu historycznym;
- Sztuka romańska w Europie- chronologia i geografia romanizmu, monastycyzm i ruch pielgrzymkowy, kulturotwórcza rola zakonów
- Architektura : struktura i konstrukcje budowli; typy planów, chóry, sklepienia, kopuły, system wiązany, artykulacja ścian wnętrza, kolumny,
głowice, portale, okna, wieże;
- Symbolika części kościoła
I blok
ARCHITEKTURA PRZEDROMAŃSKA:
- Architektura karolińska:
- Akwizgran – założenie pałacowe z kaplicą Karola Wielkiego
- Fulda , Corvey nad Wezer, Centula – kościół klasztorny Saint-Riquier, Lorsch
- Architektura ottońska
Hildesheim – kościół klasztorny św. Michała
II blok
ARCHITEKTURA ROMAŃSKA:
1. Niemcy:
- cesarskie katedry Nadrenii i Mozy, Spira, Trewir, Moguncja, Wormacja;
- nadreńskie założenia trójkonchowe
- architektura reformy hirsaugijskiej
2. Włochy:
- architektura sakralna Lombardii
- architektura sakralna Toskanii
- Wenecja – bazylika św. Marka
3. Hiszpania – architektura romańska - wpływy arabskie - architektura na szlaku do Santiago de Compostela – kościoły pielgrzymkowe
4. Francja:
- szkoła burgundzka: Tournus, Vézelay, Cluny II-III, architektura cysterska
- szkoła normandzka: Jumiéges, Caen
- szkoła akwitańska
- szkoła langwedocka i prowansalska
- architektura obronna
5. Anglia:
- architektura obronna
- architektura sakralna
6. Architektura klasztorna: benedyktyni, cystersi
Architektura gotycka
- Pojęcie „styl gotycki”
- Chronologia
- Cechy konstrukcyjne (łuki ostre, sklepienia krzyzowo-zebrowe, łuki oporowe, szkarpy)
- Charakterystyka stylu (strzelistość form, redukcja ścian na rzecz okien, plany kościołów zróznicowane w poszczególnych szkołach)
- Wymowa ideowa
- Warsztaty budowlane
5. Architektura gotycka w Europie: Francja: katedry wczesnogotyckie (St.-Denis); katedry dojrzałego gotyku (Chartres, Reims, Amiens); gotyk promienisty; gotyk płomienisty (flambayant); Anglia: katedry okresu Early English (Canterbury, Lincoln, Wells); katedry okresu Decorated Style (opactwo Westminster; Lincoln); katedry okresu Perpendicular (Gloucester; Canterbury, King’s College Chapel); Niemcy:
architektura wczesnego gotyku: (Magdeburg, Trewir), katedry Górnej Nadrenii i Alzacji: (Strasburg, Kolonia); architektura dojrzałego gotyku: (Lubeka); architektura późnogotycka: architektura obronna – zamki krzyżackie; architektura sakralna (m.in. rodzina Parlerów; Włochy: architektura zakonów żebraczych (Asyż, Florencja), katedry dojrzałego gotyku (Siena, Mediolan, Florencja); architektura świecka z elementami obronnymi: ratusze (Florencja, Siena) i pałacowa (Wenecja).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Zna podstawowe pojęcia z zakresu dawnej architektury, rozumie tło historyczne i jego znaczenie dla przemian w architekturze
• Zna cechy architektury wczesnochrześcijańskiej, rozpoznaje styl karoliński i ottoński, rozumie różnice stylowe i symboliczne między powyższymi stylami a architekturą romańską
• Zna i rozumie różnice między stylami regionalnymi
• Ma podstawową znajomość architektury przedromańskiej, romańskiej i gotyckiej w Europie i w Polsce, zna czołowe obiekty architektury romańskiej i gotyckiej w Polsce i w Europie
Umiejętności:
• charakteryzuje zakres pojęcia archeologia architektury romańskiej i gotyckiej, okres romański, okres gotycki, charakteryzuje specyfikę badań archeologii architektury tych okresów
• opisuje historię budownictwa i badań archeologicznych najważniejszych obiektów sakralnych i cywilnych tych okresów w Europie, charakteryzuje najwazniejsze budowle romańskie i gotyckie w Europie i na Bliskim Wchodzie.
• charakteryzuje najważniejsze budowle obronne średniowiecznej Europy i Bliskiego Wschodu
Kompetencje:
- student zna poziom własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się i poszerzania własnych umiejętności w zakresie architektury romańskiej i gotyckiej
- student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z prawem polskim
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w dyskusji; esej na wybrany temat; końcowy sprawdzian pisemny.
Literatura
• B. Filarska, Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin 1983.
• E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988.
• R. Toman (red.), Sztuka romańska. Architektura-rzeźba-malarsto, Königswinter 2008.
• P. Skubiszewski, Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 1998.
• T. Mroczko, Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1988.
• Z. Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000.
• W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 2005.
- R. Toman (red) Gotyk. Architektura, rzeźba, malarstwo 2004
- T. Mroczko, M. Arszyński, Architektura gotycka w Polsce, red. Warszawa 1995.
- B. Guerquin, Zamki w Polsce, Wrocław 1984.
- M. Kutzner, Sztuka gotycka. Architektura, [w:] Dzieje Wielkopolski, t. 1, Do 1793, red. J. Topolski, Poznań 1969, s. 371–396.
- M. Kutzner, Cysterska architektura na Śląsku w latach 1200––1330, Toruń 1969.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: