Metodyka badań architektonicznych
1201-AAR-MBA-S1
- Wyjaśnienie definicji badań architektonicznych pod kątem ich historycznego charakteru, bazującego na wynikach kwerendy archiwalnej, bibliograficznej i inwentaryzacyjnej oraz wiedzy z zakresu historii technik budowlanych i historii rozwoju detalu architektonicznego. Rodzaje i sposoby prowadzenia badań architektonicznych. Przepisy związane z prowadzeniem badań.
- Prezentacja modelowej zawartości dokumentacji z badań oraz krytyczna analiza przykładowych ich opracowań.
- Przyswojenie przez studentów zasad interpretacji graficznej analizowanych "węzłów" badawczych służącej przedstawieniu tzw. chronologii względnej faz budowy.
- Ćwiczenia polegające na analizie obiektów zabytkowych w oparciu o slajdy
- Ćwiczenia polegające na zespołowej analizie dostępnego zabytku, zmierzającej do odczytania "in situ" jego nawarstwień, zarejestrowania ich w formie szkiców terenowych i fotografii oraz opracowania graficznego i tekstowego wyników.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu - 15
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 8
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 10
Efekty uczenia się - wiedza
WIEDZA:
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii oraz innych naukach humanistycznych, w tym szczególnie historii i antropologii kulturowej;
- ma podstawową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej, archeologii historycznej, archeologii antycznej;
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi;
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych rozwijanych w archeologii;
- ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego;
zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu archeologa;
- posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów cywilizacji, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości;
- ma podstawową wiedzę dotyczącą prac technicznych w trakcie badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych, w tym z zakresu konserwacji zabytków archeologicznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno- kulturowej oraz funkcji;
- potrafi prowadzić prace techniczne w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych, w tym z zakresu podstawowej konserwacji zabytków archeologicznych
- umie korzystać z podstawowych technologii
informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane archeologiczne poprzez zastosowanie podstawowych programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego;
- bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych
Metody dydaktyczne
prezentacje multimedialne, wycieczki dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych ćwiczeń
Literatura
- Brykowska, M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
- Frazik, J.T., Megaskopowa analiza materiału, techniki i stratygrafii murów oraz tynków zabytkowych budowli, Czasopismo Techniczne. Budownictwo, R. 67, Kraków 1967, z.3, s.1-15.
- Kobyliński Z., Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. Seria „Metodyka Badań Archeologicznych”, t. 2 ,Warszawa 1999,
- Kajzer, L., Wstęp do badań archeologiczno-architektonicznych, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: