Architektura zakonów rycerskich
1201-AAR-AZR-S1
– Wprowadzenie w zagadnienia - zakony rycerskie - geneza, historia: templariusze, joanici, zakon krzyżacki
– Omówienie najwazniejszych stanowisk i historii badań archeologicznych dotyczących zakonów templariuszy, joanitów i zakonu krzyżackiego w Europie in a Bliskim Wschodzie.
– Podstawowe formy budownictwa zakonu templariuszy: komandorie, kaplice, farmy, inne formy osadnictwa
– Podstawowe formy budownictwa zakonu joannitów: zamki, kaplice, kościoły w Europie i na Bliskim Wschodzie (Cypr, Rodos, Malta, Królestwo Jerozolimskie)
– Podstawowe formy budownictwa zakonu krzyżackiego w Europie i na Bliskim Wschodzie.
– Zamki, gródki, budownictwo przedzamczy, miasta, kościoły (Siedmiogród, Ziemia Chełmińska, Inflanty, Bliski Wschód).
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu - 15
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 8
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 10
Efekty uczenia się - wiedza
WIEDZA:
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii oraz innych naukach humanistycznych, w tym szczególnie historii i antropologii kulturowej;
- ma podstawową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej, archeologii historycznej, archeologii antycznej;
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi;
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych rozwijanych w archeologii;
- ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego;
zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu archeologa;
- posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów cywilizacji, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości;
- ma podstawową wiedzę dotyczącą prac technicznych w trakcie badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych, w tym z zakresu konserwacji zabytków archeologicznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych;
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii;
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno- kulturowej oraz funkcji;
- potrafi prowadzić prace techniczne w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych, w tym z zakresu podstawowej konserwacji zabytków archeologicznych
- umie korzystać z podstawowych technologii
informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane archeologiczne poprzez zastosowanie podstawowych programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego;
- bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych
Metody dydaktyczne
prezentacja multimedialna, dyskusja,
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach; dyskusja; prezentacja; sprawdzian pisemny.
Literatura
- M. Arszyński: Budownictwo warowne zakonu krzyżackiego w Prusach (1230-1454). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 1995
- Petrus de Dusburg, Kronika ziemi pruskiej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2004
- W.L Urban, Eugeniusz Możejko: Krzyżacy : historia działań militarnych. Warszawa: Książka i Wiedza, 2005
- Steven Runciman, Pierwsza krucjata i założenie Królestwa Jerozolimskiego, Wyd. PIW, Warszawa 1987, s. 385. Seria: Dzieje wypraw krzyżowych, T. 1
- Steven Runciman, Królestwo Jerozolimskie i frankijski Wschód 1100-1187, Wyd. PIW, Warszawa 1987, s. 518. Seria: Dzieje wypraw krzyżowych, T. 2
- Steven Runciman, Królestwo Akki i późniejsze krucjaty, Wyd. PIW, Warszawa 1987, s. 570. Seria: Dzieje wypraw krzyżowych, T. 3
- A.J. Boas Archaeology of the military order’s. A survey of the urban centres, rural settlement and castles of the Military Orders in the Latin East (c. 1120–1291), New York, 2006
- A.J. Boas, Crusader Archaeology. The Material Culture of the Latin East, New York 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: