Systemy motywacyjne 117134-2-SM
Celem przedmiotu jest rozwinięcie umiejętności skutecznego motywowania pracowników poprzez zastosowanie adekwatnych do sytuacji form motywowania materialnego i niematerialnego. Zajęcia łączą teorię z praktyką poprzez wykonanie zadań indywidualnych i zespołowych.
Zakres przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia/
The scope of the classes includes the following topics:
1.Wprowadzenie do motywacji i motywowania. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, prawo Yerkesa-Dodsona. Przegląd głównych teorii motywowania (teorie treści, teorie procesualne, teorie poznawcze, teorie wzmocnienia) - W1
2. Ewolucja idei wynagradzania. Model Total Rewards – składniki i filary. Słuchacze na podstawie kwestionariusza będą identyfikować i oceniać czynniki motywacyjne zgodne z Modelem Total Rewards, które występują w ich miejscach pracy. Podjęta będzie dyskusja grupowa o tym co motywuje a co demotywuje w obecnym miejscu pracy - W2
3.Taryfikacja pracy, budowa tabel i siatek płac zasadniczych. Przegląd rynku – analiza compa-ratio. Słuchacze poznają zasady budowania taryfikatorów pracy oraz tabel i siatek płac zasadniczych (przy uwzględnieniu regulacji obowiązujących w tym zakresie w ochronie zdrowia). Poruszone również będą kwestie równości i jawności wynagrodzeń zgodnie z Dyrektywą Unijną 2023/970. Studenci będą ćwiczyć zastosowanie analizy compa-ratio do podejmowania decyzji w zakresie wynagradzania pracowników - W3, U1, K1
4. Zmienne składniki wynagradzania. Różnice między premią a nagrodą. Przedstawione będą popularne rodzaje premii oraz przykłady premiowania MBO. Słuchacze w ramach zadania zespołowego zaproponują odpowiednie dla personelu medycznego i administracji w ochronie zdrowia rodzaje premii i nagród - W2, U2
5. System świadczeń pozapłacowych – benefity. Przedstawione będą przykłady praktyk rynkowych. Słuchacze w ramach zadania grupowego zaprojektują benefity odpowiednie dla poszczególnych segmentów pracowników w ochronie zdrowia. - W2, U2
6. Motywowanie niematerialne. Szkolenia i programy rozwojowe. Work-life balance. Docenianie. Komunikacja w procesie motywowania. Słuchacze poznają algorytm nagradzania. W ramach zadania indywidualnego opracują scenariusz rozmowy z nagradzanym pracownikiem - W2, U3, K1
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W1 - Obserwacja +
W2, W3, U1 - Obserwacja ++
U2, K1 - Zadanie zespołowe ++
U3, K1 - Zadanie indywidualne +++
Podstawowymi kryteriami oceniania będą/ Basic assessment criteria:
zadanie indywidualne (50%), zadanie zespołowe (40%) i obserwacja słuchaczy w trakcie zajęć (10%)
Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami/ The final grade will be based on the following criteria:
ocena bdb- od 90% (włącznie) - do 100%,
ocena db+- od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db- od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst+- od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst- od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
Literatura
Literatura podstawowa/ Basic bibliography:
1. J. Liksza (red.), Budowa systemu wynagrodzeń. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.
2. J. Liksza (red.), Benefity. Jak budować atrakcyjną ofertę dla pracowników,Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
3. M. Juchnowicz, H. Kinowska, T. Rostkowski, Skuteczne systemy wynagradzania w biznesie i sektorze publicznym, PWE, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca/ Supplementary bibliography:
1. W. M. Kopertyńska, Motywowanie pracowników- Teoria i praktyka, Placet, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: