Analiza i projektowanie organizacyjne
117132-s1-AnProOrg
1. Struktury organizacyjne (liniowa, sztabowo-liniowa, hybrydowa, macierzowa) – wykład konserwatoryjny, studium przypadku W1, W2
2. Analiza struktur, w tym analiza diagnostyczna i prognostyczna - wykład konserwatoryjny, wykład problemowy W3, U1
3. Restrukturyzacja (spółki spinoff, outsourcing, reengineering W1, W2, W3, U1
4. Macierz odpowiedzialności (RACI, PARIS, Hijmans) – wykład problemowy, pokaz (wideo) W4, K1
5. Model wzrostu organizacyjnego Greinera i wpływ na strukturę – wykład problemowy W3,
6. Struktura formalna i nieformalna – studium przypadku W4, K1
7. Model kompetencyjny – wykład konwersatoryjny, praca grupowa U2, K2
8. Model ról zespołowych wg Belbina – praca grupowa U2, K1
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela/ Hours with the participation of an instructor:
12 godz. ćwiczeń/ hrs of tutorials (zgodna z programem kształcenia i planem studiów),
8 godz. konsultacji indywidualnych/ hrs of individual consultations.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną uczestnika potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury, zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie MOODLE)/ 2. Time spent on student's individual work needed for successful completion of the course (i.e. prior preparation and filling in notes, collecting and selecting relevant materials for classes, reviewing material, writing papers, projects, reading literature, reading didactic materials uploaded on the MOODLE platform): 15 godz./hrs
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania/ 3. Time required for preparation and participation in the assessment process: 15 godz./hrs
Razem nakład pracy uczestnika/ Total student workload: 50 godzin/ hours.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 absolwent zna i rozumie jak projektować strukturę organizacyjną i rozpoznawać jej wpływ na relacje z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi. EUS_W02
W2 absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu jak wybierać i zapisywać struktury organizacyjne w, w tym potrafi ją przeprojektować zgodnie z wymaganiami prawnymi. EUS_W03
W3 absolwent zna i rozumie złożone procesy zarządzania wie jak zdiagnozować potrzebę zmian struktury organizacyjnej w następstwie przeprowadzanej internacjonalizacji. EUS_W05
W4 absolwent ma pogłębioną wiedzę o rolach pracowników w organizacji, w tym potrafi zaplanować i przeprowadzić inwentaryzację tych ról zarówno na poziomie indywidualnym jak i grupowym. EUS_W07
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 absolwent potrafi praktycznie wykorzystywać zdobytą wiedzę, w tym potrafi wybrać metody i reorganizować strukturę organizacyjną na potrzeby zmieniających się zadań organizacji. EUS_U04
U2 Absolwent, wykorzystując metodykę zarządzania przez kompetencje, potrafi opierając się o nią, konstruować ścieżki kariery dla pracowników organizacji oraz przeprowadzać inwentaryzację kompetencji. Wszystkie te działania potrafi zakomunikować w prawidłowy sposób. EUS_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Absolwent, na podstawie znajomości ról zespołowych, wad i zalet struktur nieformalnych, posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach zespołowych. EUS_K02
K2 Absolwent, na podstawie m.in. znajomości modelu kompetencyjnego, potrafi organizować i inicjować działania na rzecz interesu publicznego (organizacji). EUS_K04
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące/ Expository teaching methods:
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające/ Demonstrative teaching methods:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące/ Exploratory teaching methods:
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Podstawy zarządzania
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi kryteriami oceniania będą/ Basic assessment criteria:
Test z pytaniami otwartymi
Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami/ The final grade will be based on the following criteria:
ocena bdb - od 90% (włącznie) - do 100%,
ocena db+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa/ Basic bibliography:
1. Griffin, R. W., & Jankowiak, A. (2022). Podstawy zarządzania organizacjami / Ricky W. Griffin. (Wydanie III, 6 dodruk / przekład Agata Jankowiak.). PWN.
2. Sudolska, A., Grego-Planer, D., & Kuś, A. (2019). Współczesne zarządzanie. T. 3, Koncepcje, metody i instrumenty / redakcja naukowa Agata Sudolska, Dorota Grego-Planer, Agnieszka Kuś. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
3. Krzakiewicz, K., & Cyfert, S. (2020). Podstawy zarządzania organizacjami / Kazimierz Krzakiewicz, Szymon Cyfert ; Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. (Wydanie trzecie rozszerzone.). Wydawnictwo UEP.
4. Oleksyn, T. (2018). Zarządzanie kompetencjami : teoria i praktyka / Tadeusz Oleksyn. (Wydanie 3.). Wolters Kluwer Polska.
5. Filipowicz, G. (2024). Zarządzanie kompetencjami : perspektywa firmowa i osobista / Grzegorz Filipowicz. (Wydanie IV.). Wolters Kluwer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: