Wprowadzenie do zarządzania projektami 117128-WpZaProj
Efektem kształcenia powinny być umiejętności i kompetencje w zakresie zrozumienia wpływu strategii i organizacji firmy na zarządzanie projektami, rozróżnienia projektów, programów i portfeli oraz procesów i zadań, różnorodności metodyk i standardów obecnych w zarządzaniu projektami oraz obszarów badania dojrzałości w zakresie zarządzania projektami. W trakcie przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia:
- historia zarządzania projektami (streszczenie)
- podstawowe definicje (proces, projekt, zadanie, program, portfolio)
- działalność bieżąca (BAU), a projekt
- cechy projektu
- definicja projektu wg PMI, Prince2, APM/IPMA i wpływ definicji na zarządzanie projektem
- trójkąt ograniczeń projektu i koncepcja 7 parametrów projektu
- misja, wizja, strategia organizacji
- projekty a strategia firmy
- rodzaje organizacji (funkcjonalna, macierzowa projektowa)
- pojęcie ładu projektu (project governance)
- pojęcie korzyści (po projekcie)
- korzyści płynące z zarządzania projektami w organizacji
- typy i rodzaje projektów wg. literatury przedmiotu
- rodzaje projektów wg. Prince2
- jak dostosować projekt do organizacji firmy
- otoczenie projektowe - programy i portfele
- świat zarządzania projektami - najważniejsze metodyki, frameworki i standardy zarządzania projektami (PMBoK, PRINCE2, SCRUM/AGILE) oraz certyfikacje.
- pojęcie organizacyjnego podejścia do projektów (organizational project management OPM)
- metody oraz obszary badania poziomu dojrzałości organizacji w zakresie zarządzania projektami
- podstawowe procesy i obszary zarządzania projektami wg PMI
- poziomy zarządzania w projekcie (np. wg Prince2)
- rola kierownika projektu
- kodeks etyczny kierownika projektu
- rodzaje organizacji a poziom uprawnień kierownika projektu
- zarządzanie zmianą biznesową:
- Krzywa zmiany
- Model świadomej kompetencji
- Etapy transformacji
- Model zmiany transformacyjnej
- Cykl procesu zmian
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie bez oceny. Aktywność na zajęciach. W przypadku nieobecności esej/case study zlecone przez wykładowcę.
Egzamin pisemny końcowy sprawdzający wiedzę (test) w zakresie efektów kształcenia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
PMI, A Guide to the Project Management Body of Knowledge, (PMBOK® Guide) – Fifth Edition Wydanie polskie, Wyd. Management Training & Development Center, Warszawa 2013
AXELOS, PRINCE2® Skuteczne Zarządzanie Projektami edycja 2009, Wyd. TSO, 2010
John P. Kotter, Leading change, Wyd. Helion, Gliwice 2007
E. Cameron, M. Green, Nadawanie Sensu Zarządzaniu Zmianą (Making Sense of Change Management): Kompletny Przewodnik Po Modelach, Narzędziach i Technikach Zmiany Organizacyjnej, wydanie polskie Wyd.: APMG International, London 2013
Literatura uzupełniająca:
Great Britain Office of Government Commerce, MSP Skuteczne Zarządzanie Programami, Wyd. TSO, 2015
Change Management Institute, Organisational Change Management Maturity 2012 (https://www.change-management-institute.com/sites/default/files/CMI%20White%20Paper%2C%20Change%20Agility%20-%20Feb%202012_1.pdf)
P. Gibbons, The science of successful organizational change, Wyd. FT Press, United States of America 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: