Komunikacja interpersonalna 11712100-KomInt
Zajęcia pozwolą uczestnikom usystematyzować wiedzę na temat metod i narzędzi stosowanych w skutecznej komunikacji - pytania, parafraza itp..
Poprzez aktywne ćwiczenia uczestnicy będą uczyli się formułować cele rozmowy, szczególnie w relacji z podwładnymi.
Poprzez pracę na własnych doświadczeniach poznają różne style komunikacyjne i ich wpływ na reakcję odbiorcy.
Będą umieli stosować komunikaty oparte o asertywne zasady.
Poznają zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA").
Będą wiedzieć jaki wpływ na rozmówcę ma komunikacja niewerbalna i jakie są jej elementy składowe.
Rozwiną umiejętność skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest aktywność na zajęciach i wykonywane ćwiczenia grupowe i indywidualna analiza i wyciąganie wniosków.
Na zakończenie test sprawdzający podstawową wiedzę na temat założeń i narzędzi wykorzystywanych w komunikacji
Literatura
1. Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012.
Literatura uzupełniająca
Scott K., Szef wymagający, szef wyrozumiały. MT Biznes, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: