Excel w codziennej pracy controllera 117116-ExCoPrCon
Celem przedmiotu jest przedstawienie praktycznych umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego oraz zwiększenie wydajności pracy w codziennej pracy controllera. Program zawiera kompleksowy zestaw narzędzi i funkcji wspierających efektywną pracę i poruszanie się w programie Excel. W ramach przedmiotu akcentowany będzie sposób konstrukcji arkusza (jak zaprojektować arkusz zanim jeszcze zostaną rozpoczęte prace w programie Excel). Kolejnym aspektem jest nabycie wiedzy na temat odpowiedniej wizualizacji i umiejętności przejrzystej prezentacji danych, tak aby arkusz był zrozumiały nie tylko dla twórcy arkusza, ale również dla użytkowników końcowych.
Szczegółowy zakres przedmiotu:
1. Proces przygotowania arkusza kalkulacyjnego: przekazanie informacji na temat czynności jakie należy wykonać przed przystąpieniem do opracowania arkusza kalkulacyjnego
2. Praca z dużymi tabelami: przedstawienie sposobu szybkiego poruszania się po tabelach składających się z wielu kolumn oraz wierszy, blokowanie okienek, zaznaczanie obszarów nieciągłych, wykorzystanie filtrów, wielokrotne sortowanie danych. Praca z wykorzystaniem wielu tabel jednocześnie: konsolidacja danych, tworzenie plików wieloarkuszowych, sumowanie danych z wielu tabel, omówienie zastosowania hiperłączy oraz przycisków nawigacyjnych.
3. Tworzenie wykresów: przedstawienie rodzajów oraz omówienie w jakich przypadkach należy zastosować odpowiedni wykres, nauka szybkiego i przejrzystego tworzenie wykresów, omówienie zasad stosowania własnych obiektów w wykresach, wizualizacja danych.
4. Zabezpieczenie pliku lub arkusza przed utratą danych: blokowanie dostępu do pliku za pomocą hasła, blokowanie pojedynczych arkuszy, blokowanie wybranej komórki lub grupy komórek, ukrywanie wierszy, kolumn oraz arkuszy
5. Omówienie najbardziej przydatnych narzędzi do opracowywanie arkuszy kalkulacyjnych:
- formatowanie komórek: formaty liczbowe, walutowe, procentowe, wyrównanie, obramowanie,
- formatowanie warunkowe: wyróżnianie komórek o powtarzalnym formacie, wielkości’
- formularze i formanty: zastosowanie pasków przewijania, pokręteł, pole listy oraz inne
- makra: ręczne rejestrowanie makr, tworzenie własnych przycisków uruchamiających makra
- szukaj wyniku: znajdowanie optymalnego rozwiązania
- komentarze: dodawanie komentarzy, edytowanie, pokazywanie oraz ukrywanie komentarzy
- nazwy: ułatwienie komunikacji po plikach wieloarkuszowych
6. Kluczowe funkcje Excela:
- funkcje logiczne: zastosowanie funkcji JEŻELI, SUMA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI, JEŻELI CZY BŁĄD
- funkcje wyszukiwania i adresu: WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO
- funkcje tekstowe: ZŁĄCZ TEKSTY, FRAGMENT TEKSTU, LEWY, PRAWY
7. Drukowanie plików: definiowanie obszarów wydruku, podział stron, dopasowanie wydruku do wielkości strony, numerowanie stron, stosowanie nagłówków i stopek,
8. Praca z wykorzystaniem konspektów: zalety pracy na konspektach, przedstawienie sposobu szybkiego grupowania wierszy i kolumn
9. Zastosowanie tabel przestawnych – omówienie istoty oraz zasad funkcjonowania tabel przestawnych.
10. Prezentacja przykładowych kalkulacji z praktyki: prezentacja przykładów praktycznych zawierających narzędzia omawiane w trakcie przedmiotu
11. Warsztat podsumowujący: przygotowanie symulacji budżetu z uwzględnieniem wybranych elementów przyswojonych w ramach przedmiotu takich jak: formularze, wykresy, dopasowanie wydruku. W trakcie warsztatu prezentowane będą praktyczne narzędzia pomocne w symulowaniu i kalkulacjach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie. Aktywność na zajęciach, praca zespołowa. W przypadku nieobecności esej/case study zlecone przez wykładowcę.
Literatura
Opracowanie własne z wykorzystaniem aplikacji excela
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: