Zarządzanie róznorodnością 1152-12-Z22-ZZ-ZaRo
W trakcie zajęć będą poruszane następujące kwestie:
Czym jest zarządzanie różnorodnością w organizacji?
Tożsamość pierwotna, wtórna, organizacyjna
Czym jest dyskryminacja?
Czym się różni dyskryminacja pośrednia/ukryta, a czym bezpośrednia/jawna
Kiedy pracodawca może wskazać konkretną cechę z tożsamości pierwotnej kandydata do pracy w ogłoszeniu rekrutacyjnym?
Bezrobocie i aktywność zawodowa według płci
Obszary feminizacji i maskulinizacji na rynku pracy (branże, zawody),
Problemy osób jednej płci w zawodach tradycyjnie przypisanych do drugiej płci
Kwestia parytetów w zarządach spółek, w rządach krajów itp.
Pytania zakazane w rozmowie rekrutacyjnej w firmie niedyskryminującej ze względu na płeć
Wspieranie aktywności zawodowej kobiet na poziomie firmy
Wspieranie aktywności zawodowej kobiet na poziomie polityki społecznej
Analiza luki płacowej (międzynarodowa i w Polsce).
Definicja i skala dyskryminacji płacowej wg płci.
Ekonomiczne i społeczne konsekwencje luki płacowej.
Motywowanie materialne kobiet a motywowanie mężczyzn – różnice w preferencjach struktury i form wynagradzania
Różnice w procesie rekrutacji i sposobach motywowania pracowników różnych generacji
Dyskryminacja przy rekrutacji ze względu na wiek – definicja, przykłady
Zalety wielopokoleniowych zespołów projektowych i wydłużania aktywności zawodowej pracowników
Problemy/wyzwania płynące z zatrudniania osób w bardzo różnym wieku (odnieść się m.in. do rozwoju, szkoleń, wydajności, utrzymywania wiedzy w organizacji, wynagradzania za staż, warunków pracy, stanu zdrowia itp.
Korzyści i wyzwania zarządzania personelem zróżnicowanym kulturowo (język, narodowość, religia -w tym symbole religijne w pracy, miejsca modlitwy, terminy świąt, zwyczaje)
Imigranci a rynek pracy w Polsce: możliwości zatrudnienia, kierunki napływu, branże gdzie pracuje szczególnie wielu obcokrajowców,
Osoby LGBTQ+ w miejscu pracy – dyskryminacja, regulacje prawne, przykłady rozwiązań firmowych wspierających równouprawnienie osób LGBTQ+
Dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność – definicja, przykłady polityki antydyskryminacyjnej
Stopnie niepełnosprawności
Korzyści zatrudniania osób z niepełnosprawnościami dla firm
Wyzwania zatrudniania osób z niepełnosprawnościami dla firm
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Realizacja, przesłanie i prezentacja 6 zadań zespołowych, za każde max 5 pkt.
0-14 pkt. ndsl
15-17 dst
18-20 dst +
21-23 db
24-26 db+
27-30 bdb
W1, U1, U2, K1 +++
Literatura
E. Gross-Gołacka, Zarządzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Difin, Warszawa 2018.
U. Jeruszka, M. Wolan-Nowakowska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, Warszawa 2020.
W. Leoński, A. Pluta, A. Wieczorek-Szymańska, Zarządzanie różnorodnością w organizacji, CeDeWu, Warszawa 2020.
D. Przytuła (red.), Zarzązanie różńorodnością pracowników. Perspektywa globalnej mobilności i migracji, PWN, Warszawa 2019.
C. Sadowska-Snarska (red.), Równowaga praca-życie-rodzina, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2008
Kancelaria Rady Ministrów, Dyskryminacja w zatrudnieniu ze względu na płeć, 2013. http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/47/plik/ot-618.pdf
K. Zawadzki, Zarządzanie wiekiem w organizacjach gospodarczych, [w:] Z. Wiśniewski (red.), Zarządzanie wiekiem w organizacjach wobec procesów starzenia się ludności, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2009, s. 11–40.
K. Zawadzki, Formy wynagrodzeń i aktywność zawodowa osób starszych, [w:] Z. Wiśniewski (red.), Zarządzanie wiekiem w organizacjach wobec procesów starzenia się ludności, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2009, s. 75–86.
K. Zawadzki, Elastyczne formy zatrudnienia jako instrument aktywizacji zawodowej osób starszych (Flexible employment forms as the labour market instrument for activating of the elderly), [in:] Z. Wiśniewski (ed.), Determinanty aktywności zawodowej ludzi starszych, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2009, pp. 213–230.
KPH, Dyskryminacja ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową w zatrudnieniu, http://kph.org.pl/publikacje/raport_dyskryminacja_w_zatrudnieniu.pdf
Hetero sojuszniczki i sojusznicy. Jak pomagają w tworzeniu miejsc pracy przyjaznych osobom LGB, http://lgbt.biz.pl/wp-content/uploads/2016/04/hetero-sojuszniczki-i-sojusznicy_ebook.pdf
M. Wojdyło-Preisner, K. Zawadzki, Determinanty podejmowania aktywności zawodowej i pracy przez osoby niepełnosprawne, "Polityka Społeczna" 2015, nr 7, s. 29-34.
ZARZĄDZENIE Nr 213 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
z dnia 18 października 2021 r. w sprawie powołania zespołu ds. opracowania Planu na rzecz równości płci na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: