Coaching i mentoring
1152-12-Z22-ZZ-CoMen
Podstawy coachingu (W1, W2, W4, U1)
Kompetencje coacha (W4)
Organizacja procesu i spotkania coachingowego (W1, W4, U5)
Zawieranie kontraktu i budowanie relacji (W2, W4, U5)
Metody i narzędzia coachingowe (W1, W2, W4, U2, U3)
Standardy pracy i etyka w coachingu ( W1, W2, W3, W4, U4, K2)
Coachingowy styl zarządzania ( W1, W2, W4, U2, U3, U5, K1)
Podstawy mentoringu (W1, W2, W4, U1)
Kompetencje mentora (W4)
Metody i narzędzia w mentoringu (W1, W4, U2, U3)
Kwestie etyczne w mentoringu (W1, W2, W3, W4, U4, K2)
Projektowanie programu mentoringowego (W4, U2, U3, U5, K1)
Całkowity nakład pracy studenta
200 godzin pracy studenta, w tym:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 27 godzin: ćwiczenia, 73 godziny: konsultacje z wykładowcami,
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 100 godzin: przygotowanie do zajęć, opracowanie otrzymanych zadań, przekazywanie zadań prowadzącemu, powtarzanie i utrwalanie materiału, wyszukiwanie i czytanie literatury.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie złożone procesy społeczne zachodzące w instytucjach i ich otoczeniu, a także role jakie mogą w nich odegrać coaching i mentoring – K_W02
W2: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu, relacje instytucji z ich interesariuszami (wewnętrznymi, zewnętrznymi) oraz zasady ich kształtowania przy wykorzystaniu potencjału coachingu i mentoringu – K_W03
W3: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu, wybrane systemy norm i reguł prawnych, organizacyjnych, zawodowych i etycznych wynikających z ról coacha i mentora – K_W05
W4: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę o kształtowaniu zachowań ludzi w organizacji na poziomie indywidualnym grupowym i instytucjonalnym, przy wykorzystaniu metod oraz narzędzi coachingu i mentoringu – K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: po ukończeniu studiów absolwent potrafi prognozować, identyfikować i analizować złożone problemy jakie wiążą się z wdrożeniem i wykorzystaniem w praktyce funkcjonowania instytucji coachingu i mentoringu – K_U01
U2: po ukończeniu studiów absolwent potrafi projektować przedsięwzięcia wiążące się z rozwiązywaniem problemów funkcjonowania instytucji przy wykorzystaniu potencjału coachingu i mentoringu – K_U02
U3: po ukończeniu studiów absolwent potrafi samodzielnie proponować rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i wdrażać innowacyjne rozwiązania oparte o metody i narzędzia coachingu i mentoringu – K_U06
U4: po ukończeniu studiów absolwent potrafi sprawnie posługiwać się systemami normatywnymi oraz normami i regułami zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnego dylematu etycznego z obszaru coachingu i mentoringu – K_U07
U5: po ukończeniu studiów absolwent potrafi skutecznie komunikować się w środowisku biznesu i budować zaufanie oraz pozytywny klimat w zespołach, w których uczestniczy, wykorzystując metody i narzędzia coachingu i mentoringu – K_U13
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: po ukończeniu studiów absolwent jest gotów do samodzielnego kreowania i stosowania instrumentarium coachingu i mentoringu niezbędnego do funkcjonowania instytucji – K_K01
K2: po ukończeniu studiów absolwent jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zawodu coacha i funkcji mentora, z uwzględnieniem zasad etyki zawodowej – K_K03
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia i warsztaty prowadzone z wykorzystaniem szeregu metod aktywizujących studentów, także interaktywnych, dających im możliwość dyskusji i aktywnego włączania się w przebieg zajęć.
Wymagania wstępne
Student zna podstawy zarządzania zasobami ludzkimi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
opracowanie otrzymanych zadań i terminowe przekazywanie ich prowadzącemu przez platformę MS Teams - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2 (+++)
ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach i przygotowanie do nich - U3, U4, U5, K1, K2 (++)
Literatura
Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce. Podejście kognitywistyczne, Coach&Couch Autobus i Kanapa, Zambrów 2017.
Clutterbuck D., Coaching zespołowy, Rebis, Poznań, 2009
Clutterbuck D., Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Wydawnictwo PETIT, Warszawa 2002.
Marciniak Ł. T., S. Rogala-Marciniak, Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
Parsloe E., M. Leedham, pod red. D. Newell, Coaching i mentoring. Strategie, taktyki, techniki, PWN, Warszawa 2018.
Rock D., L. J. Page, Fundamenty coachingu. Neurobiologia a skuteczna praktyka, Co&Me Publishing, Warszawa 2014.
Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Business, Kraków 2009.
Sidor-Rządkowska M. (red.), Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2014.
Sidor-Rządkowska M., Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu, Aetos Media, Wrocław 2012.
Świeży M., Psychologia dla coachów, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23L:
Dodatkowa literatura obowiązująca w roku akademickim 2021/2022
M. Adams, Myślenie pytaniami, Warszawa 2014. J. J. Britton, Skuteczny Coaching Grupowy (zasoby, narzędzia, metody), Warszawa 2014. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 1995. E. Parsole, M. Leedham, Coaching i mentoring. Podręcznik dla trenerów i mentorów. J. Rogers, Coaching, Gdańsk 2015. J. Rogers, Menedżer jako coach, Sopot 2015. J. Whitmore, Coaching trening efektywności, Warszawa 2009.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: