Laboratorium treningu kierowniczego I 1152-12-Z22-0-LTK
Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. General Management II jest symulacją strategicznych procesów zarządzania przedsiębiorstwem, której celem jest kształcenie umiejętności zarządzania finansami i rachunkowością przedsiębiorstwa w praktyce. Symulacja łączy aspekty teorii zarządzania finansami i rachunkowości z praktycznymi aspektami funkcjonowania biznesu.
Symulacja przedstawia realistyczny model przedsiębiorstwa i tym samym kształci kompetencje menedżerskie i umiejętności podejmowania decyzji finansowych. Daje możliwość szybkiego uzyskania długotrwałych umiejętności praktycznych i zdobycia doświadczenia w środowisku wirtualnym nieobciążonym realnym ryzykiem finansowym. TOPSIM - General Management II, jest interaktywną koncepcją systemu kształcenia, (która jest określana jako action learning) w oparciu o zasadę: Learning Busines by doing Business.
Cele TOPSIM - General Management II:
- Doświadczenie w zarządzaniu finansami i rachunkowości przedsiębiorstwa , przyjmując kompleksowe podejście, U1, U2, K1
- definiowanie celów i strategii finansowej przedsiębiorstwa U1, U2, U3
- kształcenie procesu podejmowania decyzji w oparciu o analizę finansową, U1, U2, U3, K1
- kształcenie zastosowania instrumentów księgowania kosztów, analizy dochodu, kalkulacji kosztów jednostkowych produktu i marż, U1, U2,
- kontrola utrzymania dobrej pozycji finansowej przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji rynkowej, U1, U2, K1
- zdobycie praktyki skutecznego porozumiewania się przy rozwiązywaniu problemów zarządzania, U3,
- wpływanie na proces podejmowania decyzji w ramach zespołu przy wykorzystaniu komputerowego modelu planistycznego U3,
Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej.
W cyklu 2022/23Z:
Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej. |
W cyklu 2023/24Z:
Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej. |
W cyklu 2024/25Z:
Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej. |
W cyklu 2025/26Z:
Trening kierowniczy obywa się w warunkach symulowanego zarządzania przedsiębiorstwami. Modele decyzyjne dotyczą zaprojektowania przedsiębiorstwa i rozwijania jego działalności w podstawowych sferach funkcjonalnych. Studenci pracują w zespołach i rozwiązują problemy kierowania przedsiębiorstwem oraz formułowania strategii. Studenci podejmują decyzje dotyczące kalkulacji kosztów wytwarzania, marży zysku oraz cen mające zapewnić maksymalizację podstawowych wskaźników finansowych (ROA, ROE, ROS) oraz płynność finansową przedsiębiorstwa w planowanym okresie. Studenci powinni wykazać się umiejętnościami kalkulacji kosztów i analizy finansowej. Projekcje finansowe mają zapewnić zdolność przedsiębiorstwa do generowania nadwyżki środków pieniężnych umożliwiającą spłatę zobowiązań finansowych, w tym zobowiązań kredytowych. Decyzje studentów są weryfikowane w sekwencyjnym modelu decyzyjnym wirtualnego przedsiębiorstwa funkcjonującego w warunkach konkurencyjnego rynku. Kryterium oceny jest końcowa pozycja finansowa zarządzanego przedsiębiorstwa oraz wypracowana wartość przedsiębiorstwa wyceniana metodą wartości rynkowej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności w zajęciach, pracy zespołowej i rezultatów finansowych zarządzanych wirtualnie przedsiębiorstw - wartości rynkowej przedsiębiorstwa.
Ocena zespołu studentów na podstawie wypracowanej wartości rynkowej akcji, oceny ratingu finansowego oraz wypracowanej wartości dla akcjonariuszy
U1 Wartość rynkowa akcji+++, Wycena ratingu finansowego++,
Wartość dodana dla akcjonariuszy++
U2 Wartość rynkowa akcji+++, Wycena ratingu finansowego++,
Wartość dodana dla akcjonariuszy++
U3 Wartość rynkowa akcji+++, Wycena ratingu finansowego++,
Wartość dodana dla akcjonariuszy++
K1 Wartość rynkowa akcji+++, obserwacja++, samoocena studentów+++
Literatura
Materiały dydaktyczne są dostarczane studentom w wersji elektronicznej przed pierwszymi zajęciami.
Participants Manual, TOPSIM General Management II TATA Interactive Systems _ Business Simulation GmbH, Tubingen 2011,
wersja polska Katedra Doskonałości Biznesowej WNEiZ UMK, Toruń 2017,
W cyklu 2022/23Z:
1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994 |
W cyklu 2023/24Z:
1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994 |
W cyklu 2024/25Z:
1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994 |
W cyklu 2025/26Z:
1. A. Bednarski, R. Lorenczewski, Materiały pomocnicze do zajęć z laboratorium treningu kierowniczego, UMK, Toruń 1994 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: