Rachunkowość zarządcza 1152-12-Z21-0-RachZa
Celem nauczania przedmiotu Rachunkowość zarządcza jest
zaznajomienie studentów z rolą rachunkowości w procesie
podejmowania i kontroli decyzji podczas zarządzania firmą w
warunkach wolnego rynku. Efektem kształcenia powinny być
umiejętności i kompetencje w zakresie analizowania wpływu kosztów na efektywność, funkcjonowania jednostek gospodarczych, wyciągania wniosków z informacji zarządczych, podejmowania decyzji menedżerskich: operatywnych (krótkoterminowych) i inwestycyjnych (długoterminowych).
W trakcie przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia:
Realizowane grupy zagadnień w trakcie wykładów:
1. Kryteria klasyfikacyjne kosztów - W1:
a. Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów sprawozdawczych,
b. Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów decyzyjnych,
2. Wybrane zagadnienia problemowe rachunkowości zarządczej - W1:
a. Szacowanie kosztów dla celów decyzyjnych,
b. Analiza progu rentowności,
c. Analiza wrażliwości zysku,
d. Decyzje cenowe,
e. Ośrodki odpowiedzialności.
Realizowane grupy zagadnień w trakcie ćwiczeń:
1. Kryteria klasyfikacyjne kosztów - U1, K1:
a. Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów sprawozdawczych,
b. Kryteria klasyfikacyjne kosztów dla celów decyzyjnych,
2. Wybrane zagadnienia problemowe rachunkowości zarządczej - U1, K1:
a. Szacowanie kosztów dla celów decyzyjnych,
b. Analiza progu rentowności,
c. Analiza wrażliwości zysku,
d. Decyzje cenowe,
e. Ośrodki odpowiedzialności.
W cyklu 2022/23L:
Celem nauczania przedmiotu Rachunkowość zarządcza jest Realizowane grupy zagadnień w trakcie ćwiczeń: |
W cyklu 2023/24L:
Celem nauczania przedmiotu Rachunkowość zarządcza jest Realizowane grupy zagadnień w trakcie ćwiczeń: |
W cyklu 2024/25L:
Celem nauczania przedmiotu Rachunkowość zarządcza jest Realizowane grupy zagadnień w trakcie ćwiczeń: |
W cyklu 2025/26L:
Celem nauczania przedmiotu Rachunkowość zarządcza jest Realizowane grupy zagadnień w trakcie ćwiczeń: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład
W1: egzamin +++
ćwiczenia
U1: zadania liczbowe do rozwiązania +++
K1: obserwacja +++
Realizacja każdego z efektów osiągnięta jest po przekroczeniu progu 60%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. S. Sojak, Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, tom I i III, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2015.
2. G. Lew, E. W. Maruszewska, P. Szczypa, Rachunkowość zarządcza: od teorii do praktyki, CeDeWu Wydawca, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca:
1. S. Sojak, Podstawy rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej i zarządzania finansami, SKwP, Warszawa 2019.
2. S. Sojak, Ceny transferowe. Teoria i praktyka, PWN 2001.
3. K. Świderska, (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów,
STOWARZYSZENIE KSIĘGOWYCH W POLSCE, Warszawa 2008.
4. I. Sobańska, (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Beck, Warszawa 2006.
5. E. Nowak (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2008.
6. Horyzonty Controllingu 2020, Kozak Piotr (red.), 2020, Toruń, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Dom Organizatora.
7. Horyzonty Controllingu 2020, Kozak Piotr (red.), 2019, Toruń, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Dom Organizatora.
8. Horyzonty Controllingu 2018, Marlena Ciechan-Kujawa, Piotr Kozak, (red.), 2018, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
-brak |
W cyklu 2023/24L:
-brak |
W cyklu 2024/25L:
-brak |
W cyklu 2025/26L:
-brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: