Psychologia w zarządzaniu 1152-12-Z21-0-PsyZa
1. Psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji (W2, U2):
- podstawy podejmowania decyzji
- racjonalność vs. ograniczona racjonalność,
- metody rozumowania: algorytmy i heurystyki,
- etapy podejmowania decyzji
- reguły decyzyjne
- typy decyzji
2. Psychologiczne aspekty zarządzania zespołem (W1, U1):
- inteligencja emocjonalna w zarządzaniu;
- błędy w ocenianiu,
- psychologiczne uwarunkowania przekazywania informacji zwrotnej
- szkolenia pracownicze (style uczenia się, motywowanie do uczenia się osób dorosłych)
- Motywacja i motywowanie: fazy, rodzaje, motywowanie a manipulacja
- Techniki wywierania wpływu społecznego (Cialdini);
-Zarządzanie konfliktem
- Zarządzanie zmianą
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja wiedzy: W1, W2 egzamin pisemny+++
Weryfikacja umiejętności - U1, U2 - egzamin pisemny +++
Egzamin pisemny w formie testu:
5 (bdb) - 91% - 100% poprawnych odpowiedzi
4+ (db+) - 81% - do 90% poprawnych odpowiedzi
4( db) - 71% - 80% poprawnych odpowiedzi
3+ (dst.+) - 61% - 70% poprawnych odpowiedzi
3 (dst) - 51% - 60% poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Lektury podstawowe:
Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020.
Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999
Ratyński, W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2005.
Goleman, D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 2012.
Tabor-Błażewicz, J., Dobrostan pracowników. Koncepcje, zadania, wyniki badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.
Lektury uzupełniające:
Gordon T., Nowa psychologia zarządzania : jak błyskawicznie zmotywować tych, którym chce się najmniej, Onepress, Gliwice 2020.
Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
Nieckarz, Z., Psychologia motywacji w organizacji, Difin, Warszawa 2011
Patterson, M. L., Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.
Piwowarczyk, J. Partycypacja w zarządzaniu a motywowanie pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.
Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2014
Zawadzki K., Pozytywne zarządzanie zasobami ludzkimi w erze gospodarki 4.0 [w:] Praca i rynek pracy w perspektywie gospodarki 4.0 (red.) Z. Wiśniewski, C. Sadowska-Snarska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020, ss. 175-185
Kasprzak E. (2017), Pozytywna organizacja i pozytywna praca. Nowe trendy w zarządzaniu ludźmi, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” nr 1 (114), s. 13–23.
Syper-Jędrzejczak M., Corporate wellness w organizacji. Uwarunkowania, model wymiarów działań, możliwości rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: