Funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy
1152-12-Z13p-FuWsRP
Przegląd literatury na temat rynku pracy i źródeł danych statystycznych (W1, K1, K2)
Pojęcie i funkcje rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)
Popyt na pracę i metody jego badania (W1, U1, U2, K1, K2)
Podaż pracy (W1, U1, U2, K1, K2)
Równowaga na rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)
Bezrobocie – istota, rodzaje, przyczyny, skutki (W1, U1, U2, K1, K2)
Podstawowe wskaźniki rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)
Grupy problemowe na rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)
Instytucje rynku pracy (W1, W2, U1, U2, K1, K2)
Publiczne Służby Zatrudnienia w Polsce (W1, W2, U1, U2, K1, K2)
Fundusz Pracy (W1, W2, U1, U2, K1, K2)
Funkcje polityki rynku pracy (W1, W2, U1, U2, K1, K2)
Instrumenty aktywnej polityki rynku pracy: rodzaje, beneficjenci, kryteria przyznawania (W1, W2, U1, U2, K1, K2)
Instrumenty pasywnej polityki rynku pracy: rodzaje, beneficjenci, kryteria przyznawania (W1, W2, U1, U2, K1, K2)
W cyklu 2024/25Z:
Wykład 1. Pojęcie i funkcje rynku pracy. Popyt na pracę i podaż pracy, Cechy indywidualnego rynku pracy. 2. Równowaga na rynku pracy 3. Bezrobocie - istota, rodzaje, przyczyny, skutki 4. Podstawowe wskaźniki rynku pracy 5. Grupy problemowe na rynku pracy. Sytuacja młodzieży na rynku pracy w krajach UE. Podejmowanie pracy przez studentów. Losy edukacyjno-zawodowe absolwentów i młodych dorosłych w Polsce - system ELA 6. Potrzeby i wymagania współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy: oferty pracy w Internecie, Barometr zawodów, Europejska Klasyfikacja Umiejętności, Kompetencji i zawodów - ESCO 7. Współczesne techniki poszukiwania pracy 8. Analiza ofert pracy pod kątem spełniania przez studenta/absolwenta wymagań pracodawcy 9. Metody rekrutacji na współczesnym rynku pracy 10. Instrumenty polityki rynku pracy wspierające zatrudnienie młodzieży/absolwentów. Oferta powiatowego urzędy pracy dla młodzieży 11. Przegląd instytucji wspierających zatrudnienie młodzieży - Biuro Karier, Powiatowy Urząd Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, agencje zatrudnienia, one-stop-shop agency Ćwiczenia 1. Podstawowe pojęcia związane z rynkiem pracy. Rodzaje i mierniki bezrobocia. 2. Tworzenie portfolio kariery 3. Analiza i ocena ofert pracy pod kątem spełniania wymagań przez absolwenta 4. Wykorzystanie programów wspierających zatrudnienie młodzieży, staże szkolenia, dotacje na zasiedlenie, środki na rozwój własnego biznesu
|
W cyklu 2025/26Z:
Wykład 1. Pojęcie i funkcje rynku pracy. Popyt na pracę i podaż pracy, Cechy indywidualnego rynku pracy. 2. Równowaga na rynku pracy 3. Bezrobocie - istota, rodzaje, przyczyny, skutki 4. Podstawowe wskaźniki rynku pracy 5. Grupy problemowe na rynku pracy. Sytuacja młodzieży na rynku pracy w krajach UE. Podejmowanie pracy przez studentów. Losy edukacyjno-zawodowe absolwentów i młodych dorosłych w Polsce - system ELA 6. Potrzeby i wymagania współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy: oferty pracy w Internecie, Barometr zawodów, Europejska Klasyfikacja Umiejętności, Kompetencji i zawodów - ESCO 7. Współczesne techniki poszukiwania pracy 8. Analiza ofert pracy pod kątem spełniania przez studenta/absolwenta wymagań pracodawcy 9. Metody rekrutacji na współczesnym rynku pracy 10. Instrumenty polityki rynku pracy wspierające zatrudnienie młodzieży/absolwentów. Oferta powiatowego urzędy pracy dla młodzieży 11. Przegląd instytucji wspierających zatrudnienie młodzieży - Biuro Karier, Powiatowy Urząd Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, agencje zatrudnienia, one-stop-shop agency Ćwiczenia 1. Podstawowe pojęcia związane z rynkiem pracy. Rodzaje i mierniki bezrobocia. 2. Tworzenie portfolio kariery 3. Analiza i ocena ofert pracy pod kątem spełniania wymagań przez absolwenta 4. Wykorzystanie programów wspierających zatrudnienie młodzieży, staże szkolenia, dotacje na zasiedlenie, środki na rozwój własnego biznesu
|
Całkowity nakład pracy studenta
75 godzin, w tym:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 18 godzin: wykład 9 godzin, ćwiczenia 9 godzin
2. Konsultacje przedmiotowe grupowe i/lub indywidualne - 6 godzin
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 25 godzin: powtórzenie materiału, czytanie literatury, wykonanie zadań indywidualnych
4. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu i kolokwium – 25 godzin
5. Egzamin końcowy - 1 godzina
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student potrafi rozpoznawać i nazywać zjawiska zachodzące na rynku pracy - K_W02
W2: student zna sposób organizacji i działania instytucji rynku pracy - K_W03, K_W04
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student potrafi diagnozować, analizować i rozwiązywać wybrane problemy z obszaru rynku pracy - K_U01,
K_U02 U2: student potrafi znaleźć i dokonać interpretacji statystyk obrazujących stan rynku pracy - KU_03
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: student ma świadomość samorozwoju opartego o ciągłe pogłębianie wiedzy i twórczą refleksję w odniesieniu do własnych doświadczeń - K_K01
K2: student posiada kompetencje zdobywania wiedzy, informacji i danych potrzebnych w procesach rozwiązywania problemów na rynku pracy - K_K02
K3: student posiada kompetencje w zakresie udziału w przedsięwzięciach zespołowych, pełniąc w nich różne role - K_K05
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących: prezentacje studentów, dyskusja grupowa, gra obrazująca sposób funkcjonowania rynku pracy, wizyta w powiatowym urzędzie pracy.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład: egzamin pisemny - W1, W2, U1, U2 (+++)
ćwiczenia:
- udział w grze obrazującej sposób funkcjonowania rynku pracy - U1, K1, K2, K3 (++)
- udział w zajęciach prowadzonych na terenie powiatowego urzędu pracy - W2, U1, K1, K2, K3 (++)
- opracowanie i prezentacja projektu zaliczeniowego W2, U2, K1, K2, K3 (++)
- ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach, obecność i przygotowanie do zajęć - U1, U2, K1, K2 (+)
Literatura
M. Maksim, M. Wojdyło, K. Zawadzki, Innowacyjne modele wspierania uczniów i bezrobotnych absolwentów szkół kształcenia zawodowego w przechodzeniu z systemu edukacji na rynek pracy, UMK, Toruń 2021.
M. Maksim, Ze szkoły na rynek pracy. Modele, koncepcje i instrumenty wsparcia, TNOiK, Toruń 2021.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, www.analizy.mpips.gov.pl
E. Kwiatkowski, Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2002.
Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 roku, Dz.U.2004, Nr 99, poz.101 z późn. zm.
W cyklu 2024/25Z:
1. Góra M., Sztanderska U., Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Przewodnik, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2006. 2. Maksim M., Ze szkoły na rynek pracy. Modele, koncepcje i instrumenty wsparcia, TNOiK, Toruń 2021. 3. Maksim M., Wojdyło M., Zawadzki K., Innowacyjne modele wspierania uczniów i bezrobotnych szkół kształcenia zawodowego w przechodzeniu z systemu edukacji na rynek pracy, UMK, Toruń 2021.
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Góra M., Sztanderska U., Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Przewodnik, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2006. 2. Maksim M., Ze szkoły na rynek pracy. Modele, koncepcje i instrumenty wsparcia, TNOiK, Toruń 2021. 3. Maksim M., Wojdyło M., Zawadzki K., Innowacyjne modele wspierania uczniów i bezrobotnych szkół kształcenia zawodowego w przechodzeniu z systemu edukacji na rynek pracy, UMK, Toruń 2021.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: