Budowanie i pomiar satysfakcji pracowników 1152-12-Z13o-BuPSP
Zagadnienia wykładowe:
1. Miejsce pomiaru satysfakcji pracowników w systemach pomiaru wyników działalności przedsiębiorstw i modelach doskonałości biznesowej – W1
zrównoważone systemowe podejście do zarządzania, uproszczony model systemu biznesowego, definicja systemu pomiaru wyników działalności, zrównoważona karta wyników (BSC), Model Europejskiej Nagrody Jakości – Model Doskonałości EFQM, Model Oceny Polskiej Nagrody Jakości
2. Koncepcje, które upatrują siłę organizacji w rozwoju potencjału jednostkowego i społecznego – W2
dążenie do samorealizacji, motywacja wewnętrzna, przywiązanie do organizacji, obywatelstwo organizacyjne, zaangażowanie w pracę, zaangażowanie organizacyjne, satysfakcja z pracy
3. Definicje satysfakcji z pracy – W2
zadowolenie/niezadowolenie z pracy jako postawa: trzy komponenty satysfakcji jako postawy: poznawczy, emocjonalny i behawioralny
4. Mechanizm powstawania satysfakcji z pracy – W2
wyznaczniki (wymiary) satysfakcji pracownika: charakterystyki pracy i organizacji (model Hackmana i Oldhama, teorii skali odczuwania Locke’a), przetwarzanie informacji społecznych (teorią społecznych porównań Festingera), indywidualne skłonności (usposobienie pracownika); cechy indywidualne wpływające na satysfakcję z pracy
5. Skutki satysfakcji/niezadowolenia z pracy – W2
produktywność, zachowania prospołeczne (postawy obywatelskie),
zachowania aspołeczne, absencja, fluktuacja, zaangażowanie
6. Pomiar satysfakcji pracowników – W3
Pomiar satysfakcji ogólna z pracy oraz satysfakcji z różnych aspektów pracy (wymiarów/wyznaczników satysfakcji), metodyki i miary pomiaru satysfakcji z pracy: Minnesocki Kwestionariusz Satysfakcji (Minnesota Satisfaction Questionnaire - MSQ), Indeks Opisujący Pracę (Job Descriptive Index - JDI), Indeks Satysfakcji z Pracy (Job Satisfaction Index), Badanie Satysfakcji z Pracy (Job Satisfaction Survey), Europejski Indeks Pracowniczy (European Employee Index - EEI)
7. Budowanie satysfakcji z pracy – W2
wytyczne polityki przedsiębiorstwa, relacje interpersonalne/społeczne, wynagrodzenie/bonusy, warunki pracy, osiągnięcia, uznanie, autonomia, awans, bezpieczeństwo pracy (zatrudnienia), równowaga między życiem a pracą (work-life balance), delegowanie uprawnień, otwarta komunikacja, mierzenie jakości pracy oraz wartości materialnych i niematerialnych
Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o studium przypadku Departament Policji – mechanizm powstawania satysfakcji z pracy, pomiar satysfakcji z pracy, skutki satysfakcji z pracy – U1, U2, K1
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
- uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego
- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) – 2 ECTS
- zaliczenie pisemne w formie testu opartego na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 1 ECTS
Weryfikacja efektów kształcenia:
Wykład:
W1 – Zaliczenie pisemne w formie testu
W2 – Zaliczenie pisemne w formie testu
W3 – Zaliczenie pisemne w formie testu
Ćwiczenia:
U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt
U2 – Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt
U3 – Realizacja zadań, Przedłużona obserwacja, Projekt
K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D.P. Schultz, S.E. Schultz, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa 2011.
2. A. Jachnis, Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa 2008.
3. A.M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa 2010.
4. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.
Literatura uzupełniająca:
5. B.E. Becker, M.A. Huselid, D. Ulrich, Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: