Podstawy zarządzania 1152-12-Z12-0-PodZar
Zagadnienia wykładowe:
1. Geneza i przedmiot nauki o organizacji i zarządzaniu (interdyscyplinarność nauki o organizacji i zarządzaniu, cele, pojęcie doświadczenia organizacyjnego, prekursorzy nauki o organizacji i zarządzaniu) – W1
2. Rys historyczny rozwoju nauki o organizacji i zarządzaniu – W1
Kierunek naukowego zarządzania / techniczno-fizjologiczny (F. W. Taylor, H. Ford, K. Adamiecki), kierunek administracyjny (H. Fayol, M. Weber), kierunek psychosocjologiczny / behawioralny (E. Mayo, D. McGregor, A. Maslow); podejście ilościowe, systemowe i sytuacyjne, szkoła uniwersalistyczna i empiryczna; współczesne wyzwania zarządzania
3. Podejmowanie decyzji kierowniczych – W2
istota i typy decyzji, proces i warunki podejmowania decyzji, klasyczny (racjonalny) model decyzyjny, behawioralny (administracyjny) model decyzyjny, behawioralne aspekty procesu decyzyjnego, grupowe podejmowanie decyzji (grupy: interaktywne, delfickie, nominalne)
4. Zarządzanie jako działalność praktyczna i dyscyplina nauki – W3
istota zarządzania, definicje zarządzania, pojęcie zasobu, racjonalność i skuteczność działania jako cel organizacji, ogólna zasada racjonalności (gospodarności), proces zarządzania
5. Funkcje zarządzania – W4
Planowanie: pojęcie i istota planowania, rodzaje planów, funkcje celów, hierarchia celów organizacji, geneza planowania (zarządzania) strategicznego, definicje strategii, składowe strategii, strategie na poziomie polityki ogólnej, strategie na poziomie strategicznej jednostki biznesu, strategie na poziomie funkcjonalnym, formułowanie i realizacja strategii, wdrażanie strategii; planowanie taktyczne; planowanie operacyjne (rodzaje planów operacyjnych); bariery w ustalaniu celów i planowaniu
Organizowanie: podział pracy, korzyści i niekorzyści specjalizacji pracy, projektowanie stanowisk pracy, grupowanie stanowisk pracy (stosowane kryteria), hierarchia (rozkład władzy, rozpiętość kierowania, delegowanie uprawnień), koordynacja działalności (techniki koordynacji), różnicowanie stanowisk pracy, podstawowe parametry projektowe, teoria struktur organizacyjnych H. Mintzberga, konfiguracja idealnych typów struktur organizacyjnych, biurokratyczny i behawioralny model organizacji według R. Likierta, model mechanistyczny i organiczny organizacji, pojęcie struktury organizacyjnej, kryteria typologii struktur (funkcjonalne, obiektowe), podstawowe typy struktur organizacyjnych oraz ich cechy (liniowa, funkcjonalna, dywizjonalna, holdingowa, macierzowa)
Motywowanie: istota motywowania; schemat motywacyjny; modele motywacji; współczesne podejścia do motywowania od strony: treści (teoria hierarchii potrzeb Maslowa, teoria ERG, teoria dwuczynnikowa), procesu (teoria oczekiwań, teoria sprawiedliwości) i koncepcji wzmocnienia
Kontrolowanie: istota kontroli, cele (funkcje) kontroli, obszary kontroli (koncentracja na zasobach), obszary kontroli (koncentracja na określonym szczeblu), etapy procesu kontroli, podstawowe rodzaje kontroli, cechy skutecznych systemów kontroli, opór wobec kontroli; kontrola operacyjna (przykład: kontrola jakości); kontrola strategiczna (przykład: strategiczna zrównoważona karta wyników – ang. balanced scorecard – BSC)
6. Kierowanie zmianami organizacyjnymi – W3, W5
istota zmiany organizacyjnej, zewnętrzne i wewnętrzne okoliczności generujące zmiany organizacyjne, przyczyny oporu wobec zmian, sposoby pokonywania oporu wobec zmian, realizacja procesu zmian według K. Lewina (przykład: procedura zmiany kultury organizacyjnej w kierunku kultury jakości)
7. Etyczny i społeczny kontekst zarządzania – W6
obszary społecznej odpowiedzialności organizacji, podejścia organizacji do kwestii społecznej odpowiedzialności; argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności organizacji
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
- uczestnictwo w zajęciach (nieobowiązkowe), prowadzonych w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint – egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie – 6 ECTS
Weryfikacja efektów kształcenia:
W1 – Egzamin pisemny testowy
W2 – Egzamin pisemny testowy
W3 – Egzamin pisemny testowy
W4 – Egzamin pisemny testowy
W5 – Egzamin pisemny testowy
W6 – Egzamin pisemny testowy
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Griffin, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 1999.
2. M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
3. Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A.K. Koźmiński,
4. W. Piotrowski, WN PWN, Warszawa 1995.
5. A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz, Zarządzanie organizacjami, TNOiK, Toruń 2001.
6. P. F. Drucker, Praktyka zarządzania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2003.
7. S. P. Robbins, D. A. Decenzo, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
8. G. Morgan, Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1999.
9. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: