Badania marketingowe 1152-12-Z11-BadMark
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 9 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych organizacji reprezentujących różny rodzaj zorientowana (W1)
2. Podstawowe klasyfikacje badań (w tym: badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; badania stałe, okresowe i sporadyczne; badania poszukiwawcze, opisowe i przyczynowo-skutkowe; badania ilościowe i jakościowe; badania sondażowe, pozasondażowe i eksperymentalne; inne klasyfikacje badań) (W2)
3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1, U4)
4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4):
- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia)
- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne metody doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),
- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),
- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),
- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),
- redukcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),
- analiza danych, interpretacja, prezentacja i ocena wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia),
5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W9).
Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:
1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1, U4)
2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1, U4)
3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; badania stałe, okresowe i sporadyczne; badania poszukiwawcze, opisowe i przyczynowo-skutkowe; badania ilościowe i jakościowe; badania sondażowe, pozasondażowe i eksperymentalne; inne klasyfikacje badań) (W2, U4)
4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, K1):
- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),
- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne metody doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),
- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),
- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),
- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),
- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),
- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: testowy egzamin pisemny.
Ćwiczenia: sumaryczna ocena z pisemnych kolokwiów, aktywności na zajęciach oraz zadań wykonywanych w trakcie indywidualnych i zespołowych zajęć.
Z racji pandemii w r. akademickim 2019/2020 egzamin pisemny online na platformie kahoots
Literatura
Literatura podstawowa:
1) S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011,
2) G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
1) I.Escher, Badania marketingowe (rozdz. III), [w:] Marketing. Podręcznbik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń 2011,
2) D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010,
3) A.M. Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia nabywcy – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: