Spedycja 1152-12-L13-ZL-Spe
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu (9 godzin s. nst.) oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 9 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Część 1 - wprowadzenie do przedmiotu. Część 2 - Spedycja i jej charakterystyka (proces spedycji, planowanie tras, wybór podwykonawców (między innymi: centrów dystrybucji, magazynów, platform elektronicznych, centrów tranzytowych, portów lotniczych, morskich) i środków transportu, dokumentacja spedycyjna, transportowa). K_W10 (W1)
2. Aspekty prawne w spedycji (obowiązki, uprawnienia, Umowa spedycji, Umowa przewozu, Prawne aspekty w zakresie regulacji międzynarodowych oraz UE, OCP, OCS) K_W10 (W2)
3. Funkcje i zadania spedytora oraz fazy procesu spedycyjnego (w tym doradztwo dla klienta i rozliczenie i analiza kosztów procesu). K_W10, (W1, W2)
4. Międzynarodowe warunki dostaw towarów (INCOTERMS®, COMBITERMS 2000, RAFDT). K_W10, (W1, W2)
5. Charakterystyka aktualnych zagadnień spedycyjnych we wszystkich gałęziach transportu z elementami obrotu portowo morskiego. K_W10 (W2)
6. Spedycja ładunków ponadnormatywnych i niebezpiecznych (przepisy regulujące przewóz - transport towarów niebezpiecznych (obowiązki i uprawnienia, dokumentacja, szkolenia, ograniczenia) K_W10 (W2)
7. Podstawy zagadnień spedycyjno – celnych. K_W10, (W1,W2):
Wiedza zdobyta w trakcie wykładów jest wykorzystana do realizacji 9 godzin ćwiczeń, w ramach, których studenci rozwiązują ćwiczenia i zadania, które ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu pt. Proces spedycyjny z wykorzystaniem dowolnej gałęzi transportu. Projekt prezentacja np. PP lub dowolnego programu z podaniem przypisów i bibliografii, oraz wszystkich źródeł także internetowych (zasady przygotowania projektu w cyklu zajęć ćwiczenia). – K_U01, K_U06, K_K02 (U1, U2, K1).
Zagadnienia ćwiczeniowe obejmują:
- planowanie procesu spedycyjnego, z wykorzystaniem gałęzi transportu, wybór podwykonawcy, dobór środka transportu,
- wypełnianie dokumentacji spedycyjnej, transportowej
- analiza porównawcza międzynarodowych formuł handlowych
- analiza wybranych przez prowadzącego artykułów naukowych
- zadanie indywidualne (weryfikujące wiedzę i umiejętności) zdobyte podczas ćwiczeń i wykładów z przedmiotu)
Treści przedmiotu obejmują następujące wytyczne Europejskiego Towarzystwa Logistycznego ELA:
(planowanie procesu spedycyjnego, planowanie tras, wybór środków transportu, zastosowanie właściwej dokumentacji, wybór - przedsiębiorstw transportowych, centrów dystrybucji, magazynów, platform elektronicznych, centrów tranzytowych, portów lotniczych, morskich, nawiązanie współpracy, warunki współpracy, konsekwencje, między innymi: OCP, OCS, konsekwencje prawne, opóźnienia w dostawie, konsekwencje – obowiązki i uprawnienia w transporcie towarów niebezpiecznych, obowiązki dla realizujących transport wynikające z regulacji prawnych UE, umowa spedycji, dokumentacja spedycyjna i transportowa).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Wykład: I termin: test pisemny (test mieszany: pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte - opisowe)/ II termin - tryb ustny: - W1, W2, U2
Ćwiczenia: 1. Zadania i ćwiczenia, case study: U1, U2, K1,
2. Projekt: U1, U2, K1
K1 - Obserwacja, dyskusja
Kryteria oceny:
(5) Bardzo dobry / 95% - 100%
(4,5) Dobry + / dobry plus 85% - 94,9%
(4) Dobry / dobry 80% - 84,9%
(3,5) Dostateczny + / dostateczny plus 70% - 79,9%
(3) dostateczny / dostateczny 60%-69,9%
(2) niedostateczny / Poniżej 60%
Praktyki zawodowe
nie dot.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Marciniak – Neider D.: (red); Podręcznik Spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Tom 1 i Tom 2, PISIL, Gdynia 2011, oraz Gdynia 2014, Gdynia 2020.
2. Wasielewska-Marszałkowska I., Spedycja we współczesnych łańcuchach dostaw, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014, Warszawa 2021
3. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red): Transport, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008.
4. Szczepaniak T. (red): Transport i Spedycja w handlu zagranicznym, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002.
5. Wojewódzka-Król K., E. Załoga, (red): Transport, Nowe Wyzwania, Wydawnictwo PWN, Wyd. IV wersja papierowa 2016, eBook 2017, Warszawa 2017.
6. Materiał autorski wykładowcy udostępniony studentom.
Literatura uzupełniająca:
1. Neider J.: Transport międzynarodowy, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2008.
2. Coyle J.J., E.J. Bardi E.J., Langley C.J. Jr, Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa 2010.
3. Salomon A., Zwyczaje i uzanse morskie w pracy spedytora, Gdynia 2018.
4. Wasielewska-Marszałkowska I., Prawno-gospodarcze funkcje dokumentów przewozowych w procesie transportowym; w: Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu Nr (11) 11 2012, ISNN 1643-8175.
5. Wasielewska-Marszałkowska I., Obowiązki i odpowiedzialność spedytora w procesie logistycznym – aspekty prawne; w: Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu Nr (10) 10 2011, ISNN 1643-8175.
6. Artykuły i publikacje naukowe udostępniane dla studentów.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21: Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału. Ćwiczenia: Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams. Zasady przygotowania projektu: 1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku). 2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików. 3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń. 4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów). 5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń. 6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS). 7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle. 8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt. 9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni) Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego. |
W cyklu 2023/24Z:
W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21: Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału. Ćwiczenia: Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams. Zasady przygotowania projektu: 1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku). 2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików. 3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń. 4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów). 5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń. 6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS). 7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle. 8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt. 9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni) Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego. |
W cyklu 2024/25Z:
W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21: Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału. Ćwiczenia: Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams. Zasady przygotowania projektu: 1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku). 2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików. 3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń. 4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów). 5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń. 6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS). 7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle. 8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt. 9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni) Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego. |
W cyklu 2025/26Z:
W związku z wprowadzeniem obowiązku zdalnego kształcenia w semestrze zimowym r.a. 2020/21: Wykład: prowadzony w formie zdalnej - platforma MS Teams - materiały doddatkowe dla studentów umieszcznone w kursie na Moodle, egzamin pisemny testowy (test mieszany - jednokrotny wybór i pytania opisowe) - jeśli będzie konieczność realizowania zaliczeń i egzaminów w formie zdalnej egzamin z wykładów odbędzie się na platforma Moodle. W przypadku obowiązku przeprowadzenia egzaminów w formie stacjonarnej - egzamin odbędzie się na terenie Wydziału. Ćwiczenia: Rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, case study na platformie Moodle, prezentacja projektów na platformie MS Teams. Zasady przygotowania projektu: 1. Projekt - praca w grupie, grupa projektowa może liczyć od 1 do 4 osób maxymalnie (listę członków grup projektowych przygotowuje starosta roku licząc od nr 1 – przesyła do prowadzącego na adres e’mail najpóźniej do końca listopada 2020 roku). 2. Możliwe pliki PDF, PP, Word (etc.), max. 15 slajdów w PP, Word max 10 stron, czcionka typ Times New Roman, rozmiar 12, interlinia 1,5, marginesy normalne, tekst wyjustowany w każdej z przyjętych plików. 3. Projekt przygotowany na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz treści merytorycznych wykładów i ćwiczeń. 4. Projekt winien zwierać opis koncepcji projektu, trasę, dokumentację, która winna być zastosowana w proponowanym procesie, wykonawców/podwykonawców, gałąź/zie transportu, koszty – (mogą być koszty umownie przyjęte, dane przedsiębiorstw mogą być dowolnie wymyślone ukryte pod symbolem np. przedsiębiorstwo A) oraz dane: dane studentów tj. imię nazwisko/a, nr indeksu/ów rok, kierunek studiów nr grupy ćw i nr grupy projektowej, bibliografia - źródła w tym źródła internetowe (Uwaga: poprawność zastosowania przypisów). 5. Termin przesłania projektu - na dzień przed ostatnią datą ćwiczeń. 6. Prezentacja projektów studentów na MS TEAMS w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych (zgodnie z planem zajęć w USOS). 7. Punktacja za rozwiązane ćwiczenia, zadania, case study: od 0,25 do 2 pkt max. - zadania,rozwiązywane i przesyłane na platformie Moodle. 8. Punktacja za projekt od 0 do max 4 pkt. 9. Zasady zapisu nazwy pliku projektu: "Projekt_Spedycja_s.nstac_gr.proj.nr…” –… tu określają Państwo Swój nr grupy projektowej). (studenci niestacjonarni) Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja wszystkich zadań i ćwiczeń, case study i projektu na zaliczenie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach, aktywności w kursie na platformie Moodle, tym samym braku przesłania rozwiązania zadania/ćwiczenia, case study, student kontaktuje się drogą mailową z prowadzącym w celu otrzymania treści/tytułu zadania indywidualnego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: