Podstawy strategii 1152-12-L12-PodStr
Treści wykładowe:
1. Ogólna charakterystyka procesu zarządzania strategicznego – W1, W2
istota i poziomy strategii, etapy procesu zarządzania strategicznego
2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa – W3
struktura makrootoczenia przedsiębiorstwa – analiza PEST, metody scenariuszowe, analiza sektorowa: model konkurencji M.E. Portera
3. Analiza zasobów przedsiębiorstwa – W3
łańcuch wartości jako podstawa identyfikacji silnych stron i słabości przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, metody portfelowe: macierz BCG
4. Cele przedsiębiorstwa: hierarchia celów przedsiębiorstwa, zarządzanie przez cele (MBO), koncepcja SMART – W2, W3
5. Generowanie i ocena opcji strategicznych – W2
istota opcji strategicznej, analiza SWOT, strategie na poziomie polityki ogólnej (corporate level): strategie na poziomie przedsiębiorstwa (business level), strategie funkcjonalne (functional level)
6. Wdrażanie strategii – W2
skuteczna realizacja strategii, zrównoważona karta wyników (BSC), ocena wyników działalności
Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o wybrane studia przypadków:
1. Studium przypadku Google, L’Oreal, Tesla, Nike, Ikea, Amazon, TED, WNEiZ UMK – definicja biznesu, określanie misji – U1, U3, U4, K1
2. Studium przypadku Tesla – analiza SWOT – U1, U2, U3, U4, K1
3. Studium przypadku Tesla – analiza PESTEL – U1, U3, U4, K1
4. Studium przypadku Tesla – metoda scenariuszy stanów otoczenia – U1, U3, U4, K1
5. Studium przypadku Tesla – model 5 sił Portera – U1, U3, U4, K1
Treści przedmiotu obejmują następujące wytyczne Europejskiego Towarzystwa Logistycznego ELA:
1. Business Principles/Assess business performance (Review Activities; Evaluate products or services produced; Review financial performance; Use financial and operational ratio's to benchmark)
2. Business Principles/Makes outsourcing decisions/Process (Plan initiatives; Explore strategic implications; Analyse costs/performance)
3. Business Principles/Defines and implements a performance scorecard/Performance Scorecard (Translate strategy into performance measures; Organised set of performance measures; Focus on a number of domains)
4. Business Principles/Defines and implements a performance scorecard/Implementation (Project management approach; Employee involvement)
5. Business Principles/Defines and implements a performance scorecard/Models/Balanced Scorecard
6. Core Management Skills/Demonstrates strategic thinking (Conceptual thinking; Systems thinking; Reframing; Reflecting; Articulating; Anticipating)
7. Core Management Skills/Facilitates change (Persuasive; Thorough; Confidence; Communication; Unwavering)
8. Core Management Skills/Understands the principles of Management By Objectives (MBO) and performance evaluation (Focuses on achievable goals; Uses available resources effectively; Aligns goals within organisation; Involves employees in objective setting; Provides ongoing tracking and feedback)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
- uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego
- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) lub kolokwium – 2 ECTS
- egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 3 ECTS
Kryteria oceny:
niedostateczny - (<60%)
dostateczny - (60%)
dostateczny plus – (>60%, <80%)
dobry - (80%)
dobry plus - (>80%, <100%)
bardzo dobry - (100%)
Weryfikacja efektów kształcenia:
Wykład:
W1 – Egzamin pisemny testowy
W2 – Egzamin pisemny testowy
W3 – Egzamin pisemny testowy
Ćwiczenia:
U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium
U2 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium
U3 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt
U4 – Aktywność, Przedłużona obserwacja
K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. K. Obłój, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
2. G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.
3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, 1992 lub późniejsze wydania
4. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
Literatura uzupełniająca:
5. M.E. Porter, Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, HELION, Gliwice 2006.
6. Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, 2011.
7. STRATEGOR, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, 1995 lub późniejsze wydania
8. G. Hamel, C.K. Prahalad, Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, 1999.
9. B.de Wit, R. Meyer, Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez analizowanie paradoksów, PWE, Warszawa 2007.
10. R.S. Kaplan, D.P.Norton, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działania, PWN, Warszawa 2001
11. K. Obłój, Tworzywo skutecznych strategii, PWE, 2002.
12. G. Stonehouse, J. Kamil, T. Purdie, Globalizacja. Strategie i zarządzanie, Felberg SJA, 2001.
13. R.M. Grant, Contemporary strategy analysis. Concepts, Techniques, Applications, Blackwell Business, 2002.
14. J. B. Barney, W.S. Hesterly, Strategic Management and Competitive Advantage, Prentice Hall 2008.
15. M.E. Porter, Competitive Advantage of Nations, Macmillan Press, 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: