Metodyka badań w biznesie 1152-12-L12-MeBawB
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń.
W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1, U1)
2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U2)
3. Podstawowe metody i techniki doboru próby badawczej (W3, U2).
4. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W3, U2)
5. Podstawowe zasady budowy instrumentu pomiarowego do badań pierwotnych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W5, U3)
6. Podstawowe etapy procesu badawczego zakładającego wykorzystanie źródeł pierwotnych, w tym m.in.:
- projektowanie badania (W4, W5, U2)
- zbieranie danych w terenie (W4)
- redukcja i podstawowa analiza danych pozyskanych w badaniu (W4, W6, U4, U5),
- interpretacja wyników badania, ich graficzna wizualizacja oraz zasady ich wykorzystania w tworzonym raporcie z badania (W4, W6, U4).
W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:
1. Rozróżnianie źródeł informacji (zadanie praktyczne) (W1, U1, K1)
2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (W2,U2, K1)
3. Rozróżnianie podstawowych metod i technik doboru próby do badania oraz ich wykorzystanie do danych problemów/ celów badawczych / oczekiwań związanych z realizowanym pomiarem (zadania praktyczne) (W3, U2, K1)
4. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających ich instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (W3, U2, K1)
5. Ocena wybranych instrumentów pomiarowych pod względem poprawności ich budowy i adekwatności do przyjętych założeń badawczych (zadanie praktyczne) (W5, U3, K1)
6. Zastosowanie wybranych programów komputerowych (np. IBM Statistics, MAXQDA) do analizy i graficznej wizualizacji danych pozyskanych z badań (W6, U4, K1)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- SWOT
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania są:
a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe
Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny. Uznaje się go za zdane, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
b) w przypadku ćwiczeń: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć oraz w przerwach pomiędzy zajęciami + aktywność studenta na zajęciach (oraz inne metody i kryteria oceniania stosowane przez osobę prowadzącą ćwiczenia)
Zaliczenie końcowe W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, K1
Zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć i w przerwach pomiędzy zajęciami (oraz inne metody i kryteria oceniania zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U4, K1
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
J.Górniak, J.Wachnicki, Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS PL for Windows, SPSS Polska, Kraków 2008.
D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, pod red. H.Sęk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1984.
A.Nikodemska- Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Statystyczny drogowskaz, red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2007.
T.W.Pavkov, K.A. Pierce, Do biegu, gotowi – start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: