Lean Management w logistyce 1152-12-L12-LeMawLO
Treści wykładowe wybrane spośród następujących zagadnień szczegółowych:
1. Geneza lean management – W1
krótka historia lean management / lean manufacturing / lean production / lean thinking, korzenie Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS)
2. Istota i filary lean management – W1
cel lean, duch kaizen/lean, dom lean, filary lean
3. Zasady lean management / lean organization – W1
definiowanie wartości, definiowanie strat, przepływ tradycyjny a przepływ ciągły, system push i pull, dążenie do perfekcji (cykl PDCA)
4. Rodzaje marnotrawstwa: Mura, Muri, Muda – W1
8 rodzajów marnotrawstwa
5. Podstawowe koncepcje, metody i narzędzia lean management/manufacturing – W2
elementy wyciągania produkcji / produkcji w systemie pull / produkcji w systemie just-in-time / poziomowym systemie ssącym, wprowadzenie systemu 5S w zakładzie, kontrola wizualna, produkcja w systemie gniazd, kanban, obsługa różnych operacji, poziomowanie produkcji, balansowanie linii, szybkie przezbrojenia (SMED), zapobieganie błędom (ZQC), standardowe operacje, autonomizacja (jidoka)
6. Wdrażanie lean management w przedsiębiorstwie – W3
totalne utrzymanie maszyn (TPM), 5 whys (5 x dlaczego), mapowanie strumienia wartości (VSM)
Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o metodę badania przypadku
Studium przypadku realizowane w pięciu krokach:
1. Mapowanie strumienia wartości – U1, U2, U3, K1
2. Analiza stanu istniejącego – U1, U2, U3, K1
3. Cele dla doskonalenia procesu realizacji zlecenia – U1, U2, U3, K1
4. Budowa mapy stany przyszłego – U1, U2, U3, K1
5. Plan doskonalenia – U1, U2, U3, K1
Treści przedmiotu obejmują następujące wytyczne Europejskiego Towarzystwa Logistycznego ELA:
1. Process Management/Understands the trade-offs within the supply chain (Flexibility versus Inventory; Flexibility increase through; Batch sizes; Deliveries; Lead times)
2. Process Management/Describes a value chain (Production and service design; Continuous improvement; Map activities; Map links; Value activities; Evaluate improvements)
3. Process Management/Understands the effect of demand variability on the supply chain (Demand variability increases moving up the supply chain away from the final customer)
4. Process Management/Understands the basic concept of lean (Key principles; Value, defined from the customer perspective; Flow, understand process and clear obstacles that don’t add value; Pull, initiate work only when requested by the customer; Responsiveness, ability to respond to change; Perfection, continuous refine the process; Reduce waste; Overproduction ahead of demand; Waiting; Unnecessary transport; Over processing of parts; Inventory more than the absolute minimum; Unnecessary movement; Defective parts; Unused talent)
5. Demand, Production and Distribution Requirements Planning/Calculates total supply chain/logistics lead time (Lead time)
6. Demand, Production and Distribution Requirements Planning/Understands different planning techniques (Push Planning; Pull Planning (lean planning); JIT; Kanban)
7. Warehousing/Understands the key challenges in warehouse management (Reduced lead times)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
Wykład:
- uczestnictwo w zajęciach (nieobowiązkowe), prowadzonych w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint – egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 2 ECTS
Ćwiczenia:
- uczestnictwo w zajęciach (obowiązkowe – dopuszczalna 1 nieobecność), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków – przedłużona obserwacja przez prowadzącego
- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) lub kolokwium – 1 ECTS
Kryteria oceny:
niedostateczny - (<60%)
dostateczny - (60%)
dostateczny plus – (>60%, <80%)
dobry - (80%)
dobry plus - (>80%, <100%)
bardzo dobry - (100%)
Weryfikacja efektów kształcenia:
Wykład:
W1 – Egzamin pisemny testowy
W2 – Egzamin pisemny testowy
W3 – Egzamin pisemny testowy
Ćwiczenia:
U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium
U2 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium
U3 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt
K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. M. Rother, J. Shook, Naucz się widzieć. Eliminacja marnotrawstwa poprzez mapowanie strumieni wartości, Lean Enterprise Institute, Wrocław 2009.
2. The Productivity Press Development Team, 5S dla Operatorów: 5 filarów wizualizacji miejsca pracy, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
3. The Productivity Press Development Team, Produkcja w systemie Pull. Wyciąganie na hali produkcyjnej, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
4. The Productivity Press Development Team, Kaizen na hali produkcyjnej, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
5. The Productivity Press Development Team, Kanban na hali produkcyjnej, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
6. The Productivity Press Development Team, Szybkie przezbrojenie dla Operatorów: System SMED, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
7. The Productivity Press Development Team, Standaryzacja pracy na hali produkcyjnej, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
8. The Productivity Press Development Team, Zapobieganie błędom dla Operatorów: System ZQC, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
9. The Productivity Press Development Team, TPM dla każdego Operatora, ProdPublishing.com, Seria: Shopfloor, Wrocław.
Literatura uzupełniająca:
10. R. Harris, Ch. Harris, E. Wilson, Logistyka wewnętrzna fabryki według zasad Lean Manufacturing, Lean Enterprise Institute, Wrocław 2013.
11. J.P. Womack, D.T. Jones, Szczupłe rozwiązania, Lean Enterprise Institute, Wrocław 2010.
12. J. Czerska, Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa 2009.
13. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: