Etyka w biznesie 1152-12-L12-EtBiz
Cztery podstawowe elementy merytoryczne kursu
1. Wiedza o etyce jako odrębnej dyscyplinie humanistycznej z jej swoistością metodologiczną i problemową. Ta część kursu służy prezentacji podstawowych pojęć z zakresu etyki ogólnej i stosowanej (etyka, moralność, opis, ocena, norma, uzasadnienie sądów etycznych, dobro, cnota, słuszność) i płaszczyzny analizy etycznej (normatywna, opisowa, krytyczna, filozoficzna, teologiczna) – W1.
2. Wiedza o etyce jako części dziedzictwa filozoficznego, czy szerzej kulturowego. Tu wypracowane są podstawowe orientacje w głównych typach teorii etycznych, jako narzędzi wyznaczania i uzasadniania postaw moralnych oraz etycznych oraz kamienie milowe dziedzictwa etycznego w myśli europejskiej – W2.
3. Wiedza o relacji ekonomii do etyki, a zwłaszcza sfera styku racjonalności ekonomicznej oraz racjonalności etycznej. To miejsce omówienia głównych systemów etycznych znanych z tradycji (eudajmonizm, etyka prawa naturalnego, humanizm lub personalizm), teraz jako racji ograniczających perspektywę skuteczności w dążeniu do maksymalizacji wyników ekonomicznych – W3.
4. Część szczegółowa, czyli etyka biznesu w działaniu: tu pojawiają się konkretne problemy i przykłady konfliktu w ocenianiu wyborów i decyzji biznesowych: wybór zawodu, wybór pracy, branży, postawy wobec korupcji, praktyk nieuczciwej konkurencji, praktyk marketingu zorientowanego wyłącznie na sukces, form zarządzania, naruszania interesów ekologicznych i interesów lokalnej społeczności, odpowiedzialność etyczna biznesu – W3, U1, K1.
Szczegółowe zagadnienia
o Etyka jako nauka. Definicje, terminologia, dyscypliny – W1. Historyczne początki etyki. Sokrates i sofiści – problem relatywizmu – W2, W3.
o Platon i Arystoteles - etyka wysoka i etyka „codziennego użytku” – W2, W3. Epikureizm i stoicyzm – hedonizm a etyki deontologiczne – W2, W3.
o Etyka średniowiecza a nowożytna – etyka niezależna. Protestancka/katolicka etyka pracy i biznesu. Kant vs. utylitaryzm – W2, W3.
o Etyka pracy w kontekście marksizmu i personalizmu – W2, W3.
o Efektywność, ekonomiczność, etyczność (trzy „E” – W. Gasparski) – W3, K1, U1.
o Etyczny wymiar działalności zorganizowanej (kooperacja, konkurencja) – W3, K1, U1.
o Wyzwania późnego kapitalizmu – globalizacja, korporacjonizm – W3, K1, U1. Rewolucja informatyczna a wyzwania etyczne współczesnego biznesu – W3, K1, U1.
o Etyczne konteksty marketingu – W3, K1, U1. Regulacje branżowe – zawodowe kodeksy etyczne i ich ograniczenia – W3, K1, U1. Odpowiedzialność społeczna w biznesie – CSR – W3, K1, U1.
o Wybrane patologie życia gospodarczego – W3, K1, U1.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W1 – Egzamin pisemny w formie testu +++
W2 – Egzamin pisemny w formie testu +++
W3 – Egzamin pisemny w formie testu +++
U1 – Egzamin pisemny w formie testu +++
U2 – Egzamin pisemny w formie testu +++
K1 – Egzamin pisemny w formie testu +++
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Dietl J. , W. Gasparski (red.), Etyka biznesu, Warszawa 2002.
2. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
3. Kietliński K. , T. Oleksyn, V. M. Reyes, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca
4. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
5. Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2002.
6. Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R., Historia filozofii i etyki, Toruń 1997 (i kolejne wydania).
7. Woleński J., Hartman J., Wiedza o etyce, Warszawa – Bielsko-Biała 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: