Podstawy zarządzania 1152-12-L11-PodsZarz
Treści wykładowe:
1. Cel i przedmiot nauki o zarządzaniu – W1
interdyscyplinarność nauk o zarządzaniu, cel nauk o zarządzaniu
2. Geneza nauk o zarządzaniu – W1
pojęcie doświadczenia organizacyjnego, prekursorzy nauki o organizacji i zarządzaniu
3. Podstawowe nurty w naukach o zarządzaniu – W2
Kierunek naukowego zarządzania / techniczno-fizjologiczny (F. W. Taylor, H. Ford, K. Adamiecki), kierunek administracyjny (H. Fayol, M. Weber), kierunek psychosocjologiczny / behawioralny (E. Mayo, D. McGregor, A. Maslow); podejście ilościowe, systemowe i sytuacyjne, szkoła uniwersalistyczna i empiryczna
4. Definicja zarządzania i procesu zarządzania – W3, W4
istota zarządzania, definicje zarządzania, pojęcie zasobu, racjonalność i skuteczność działania jako cel organizacji, sprawność zarządzania, ogólna zasada racjonalności (gospodarności), proces zarządzania
5. Podstawowe funkcje zarządzania: planowanie – W4
pojęcie i istota planowania, rodzaje planów, funkcje celów, hierarchia celów organizacji, zarządzanie przez cele (MBO), rodzaje planów, planowanie strategiczne, planowanie taktyczne, planowanie operacyjne
6. Podstawowe funkcje zarządzania: organizowanie – W4
projektowanie stanowisk pracy, specjalizacja i jej alternatywy, grupowanie stanowisk pracy (departamentalizacja), stosunki podporządkowania, rozkład władzy, koordynacja działań, biurokratyczny i behawioralny model organizacji według R. Likerta, pojęcie struktury organizacyjnej, kryteria typologii struktur (funkcjonalne, obiektowe), podstawowe typy struktur organizacyjnych oraz ich cechy (funkcjonalna, dywizjonalna, holdingowa, macierzowa)
7. Podstawowe funkcje zarządzania: motywowanie – W4
istota motywowania; schemat motywacyjny; modele motywacji; współczesne podejścia do motywowania od strony: treści i procesu
8. Podstawowe funkcje zarządzania: kontrolowanie – W4
istota kontroli, cele (funkcje) kontroli, obszary kontroli (koncentracja na zasobach), obszary kontroli (koncentracja na określonym szczeblu), etapy procesu kontroli, cechy skutecznego systemu kontrolnego, opór wobec kontroli; kontrola strategiczna (przykład: strategiczna zrównoważona karta wyników – ang. balanced scorecard – BSC)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie – 5 ECTS
Kryteria oceny:
niedostateczny - 0-8 punktów (<60%)
dostateczny - 9 punktów (60%)
dostateczny plus – 10-11 punktów (>60%, <80%)
dobry - 12 punktów (80%)
dobry plus - 13-14 punktów (>80%, <100%)
bardzo dobry - 15 punktów (100%)
Weryfikacja efektów kształcenia:
W1 – Egzamin pisemny testowy
W2 – Egzamin pisemny testowy
W3 – Egzamin pisemny testowy
W4 – Egzamin pisemny testowy
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2017.
2. B. Godziszewski, M. Haffer, M.J. Stankiewicz, S. Sudoł, Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa 2011.
3. A.K. Koźmiński, D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw, WAiP, Warszawa 2011.
4. A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz, Zarządzanie organizacjami, TNOiK, Toruń 2001.
5. M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
6. S. P. Robbins, D. A. Decenzo, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
7. P. F. Drucker, Praktyka zarządzania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. G. Morgan, Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1999.
2. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2002.
3. R. Haffer, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: