Podstawy marketingu
1152-12-L11-PodMark
W trakcie 9 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka:
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2)
2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał firmy. Analiza potencjału firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1)
3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4)
4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5)
5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2):
- produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe);
- cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe);
- dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych);
- promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami).
W cyklu 2022/23Z:
W trakcie 9 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał firmy. Analiza potencjału firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami).
|
W cyklu 2023/24Z:
W trakcie 9 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał firmy. Analiza potencjału firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami).
|
W cyklu 2024/25Z:
W trakcie 9 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał firmy. Analiza potencjału firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami).
|
W cyklu 2025/26Z:
W trakcie 9 godz. wykładów oraz towarzyszących im ćwiczeń podejmowana jest następująca tematyka: 1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa – warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W2) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a mikrootoczenie. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał firmy. Analiza potencjału firmy. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W3, U1) 3. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych (W4) 4. Segmentacja konsumentów (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów) (W5) 5. Podstawowe elementy marketingu- mix (W6, U2): - produkt (klasyfikacja produktów; marka produktu; cykl życia produktu; strategie produktowe); - cena (metody ustalania ceny na produkty; dyskonto cenowe); - dystrybucja (dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna; rodzaje kanałów dystrybucyjnych); - promocja (główne rodzaje działań promocyjnych; zalety i ograniczenia ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 9 godz. wykładu, 9 godz. ćwiczeń, 2 godz. konsultacji indywidualnych: łącznie 20 godzin
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury): łącznie 15 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa procesie oceniania: 15 godz.
Razem nakład pracy studenta: 50 godz. (2 ECST)
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:
Student zna i rozumie:
W1: istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania – K_W03
W2: warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo – K_W03
W3: główne elementy otoczenia organizacji biznesowej i jej potencjału strategicznego oraz wyjaśnia w jaki sposób zmiany tych elementów wpływają na pozycję rynkową organizacji, a także jak można je ocenić z zastosowaniem analizy SWOT – K_W03
W4: różnice pomiędzy nabywcą na rynku B2C i B2B oraz główne charakterystyki ich zachowań rynkowych K_W03
W5: podstawowe założenia segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów – K_W03
W6: podstawowe elementy marketingu-mix oraz zasady ich właściwego wykorzystania w działaniach organizacji – K_W06
------------------------------
Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:
Student zna i rozumie:
W1: istotę marketingu i korzyści dla organizacji z wdrażania reguł marketingowej koncepcji zarządzania – K_W03, K_W09
W2: warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo – K_W03, K_W04
W3: główne elementy otoczenia przedsiębiorstwa i jego potencjału strategicznego oraz wyjaśnia w jaki sposób zmiany czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływają na kondycję organizacji i jej pozycję rynkową – K_W03
W4: znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo oraz różnice pomiędzy nabywcą na rynku B2C i B2B – K_W03
W5: istotę segmentacji rynku i jej znaczenie dla organizacji oraz jej klientów – K_W03
W6: podstawowe elementy marketingu-mix (w tym przede wszystkim działania służące komunikacji organizacji z jej klientami zewnętrznymi) – K_W04, K_W09
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:
Student potrafi:
U1: analizować otoczenie organizacji oraz potencjał strategiczny organizacji z wykorzystaniem analizy SWOT K_U01
U2: zaproponować działania bądź instrumenty marketingowe adekwatne do zdiagnozowanych problemów/zmian zachodzących w organizacjach i/lub w ich otoczeniu, prowadzące do ich rozwiązania /wykorzystania K_U02
------------------------------
Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:
Student potrafi:
U1: analizować otoczenie organizacji i jej potencjał strategiczny z wykorzystaniem analizy SWOT – K_U01, K_U02
U2: zaplanować działania i instrumenty marketingowe wchodzące w skład marketingu-mix – K_U01, K_U02, K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Nie zdefiniowano.
Metody dydaktyczne
Wykład: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka. Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki.
Ćwiczenia: SWOT, studium przypadku, giełda pomysłów, pogadanka, dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania są:
a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe
Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć z zakresu marketingu lub problemów marketingowych, do których dopasowuje poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście końcowe uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Weryfikacja efektów kształcenia:
W2- pisemne zaliczenie końcowe +++
W3 - pisemne zaliczenie końcowe +++
W4 - pisemne zaliczenie końcowe +++
W5 - pisemne zaliczenie końcowe +++
W6 - pisemne zaliczenie końcowe +++
U1 - pisemne zaliczenie końcowe +
Przy ustalaniu oceny z zaliczenia końcowego stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
b) w przypadku ćwiczeń: szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe. Podstawą zaliczenia są wyniki uzyskane przez studentów z: kolokwiów oraz zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (indywidualnie lub grupowo). W ocenie końcowej z ćwiczeń uwzględnia się także aktywność oraz systematyczne przygotowywanie się studenta do zajęć.
Weryfikacja efektów kształcenia:
W1 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +
W2 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
W3 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
W4 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
W5 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
W6 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
U1 - zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
U2 – zadania praktyczne (i inne formy oceny zaproponowane przez osoby prowadzące ćwiczenia) +++
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca:
L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.
E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.
Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002. Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca: E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004. Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: