Budowanie i motywowanie zespołu sprzedażowego 1152-12-K13-ZS-BiMZS
Przedmiot obejmuje następujące problemy:
1. Znaczenie zespołu w organizacji biznesowej. Grupa a zespół (definiowanie zespołu, analiza definicji literaturowych, pojęcie synergii i warunki jej osiągnięcia, dyskusja nt. efektywności zespołów, analiza wyników badań dotyczących korzyści i zagrożeń pracy zespołowej).
2. Koncepcja budowania zespołu – fazy rozwoju zespołu (szczegółowa analiza modelu Bruca Tuckmana ze szczególnym uwzględnieniem roli lidera zespołu w każdej fazie).
3. Rekrutacja do zespołu sprzedażowego – dobór odpowiednich kandydatów z uwzględnieniem czynników osobowościowych (analiza wyników badań z artykułu M. Trojanowskiego i P. Wójcika pt. "Wpływ osobowości na wyniki pracy handlowców" HBR Polska grudzień 2010-stczeń 2011).
4. Cele zespołu sprzedażowego (zasady formułowania celów zespołowych, praca zespołowa, studium przypadku).
5. Techniki motywowania zespołu sprzedażowego (dobór i wykorzystanie metod i technik motywowania adekwatnych do sytuacji, projektowanie systemu motywacyjnego dla zespołu sprzedawców, studium przypadku, praca zespołowa).
6. Normy zespołowe i spójność zespołu (wpływ norm zespołowych oraz spójności na efekty pracy zespołu, gra dydaktyczna).
7. Role zespołowe (istota i znaczenie ról zespołowych, model ról zespołowych R.M. Belbina, diagnoza pełnionej roli, praca grupowa)
8. Zaufanie w zespole (istota i znaczenie zaufania, budowanie zaufania w zespole, gra dydaktyczna, analiza tekstu, dyskusja).
9. Komunikacja w zespole sprzedażowym (zasady sprawnej komunikacji w zespole, rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów związanych z komunikacją w zespole)
10. Konflikty w zespole (znaczenie, rodzaje i rozwiązywanie konfliktów w zespole, studium przypadku, praca zespołowa, pogadanka, dyskusja)
11. Zjawiska warunkujące efektywność pracy w zespole (facylitacja grupowa, konformizm, myślenie grupowe, efekt Ringelmana, polaryzacja grupowa itp.)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu zostanie wystawiona w oparciu o pisemną pracę polegającą na rozwiązaniu problemu związanego z zespołem sprzedażowym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- A. Niemczyk, G. Olak , Jak zarządzać zespołem handlowym i przetrwać. Poradnik dla szefów sprzedaży i handlowców, Wydanie II, One Press, Gliwice 2009.
Literatura uzupełniająca:
- A. Niemczyk, W. Grzesik, A. Niemczyk, Książka dla skutecznych szefów : znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludźmi, Helion, Gliwice 2014.
- D. Miller, Zespoły. Co trzeba wiedzieć, robić i mówić, aby zbudować dobry zespół, PWE, Warszawa 2010.
- K. Adams, G. J. Galanes, Komunikacja w grupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: