Psychologia osobowości i różnic indywidualnych 1152-12-K12-PsOsiRIn
Wszystkie zagadnienia w formie podawczej przedstawiane są podczas wykładów. Konwersatoria służą pogłębieniu tej wiedzy i zdobyciu umiejętności w szacowaniu poszczególnych postaw. Pomocą służą materiały źródłowe opracowywane samodzielnie między zajęciami, a następnie w pracy grupowej podczas konwersatoriów.
1. Wprowadzenie do teorii osobowości – podstawowe zagadnienia i problemy (W1, W2).
2. Główne nurty psychologii (W1, W2).
3. Psychodynamiczna wizja człowieka (W1, W2, U1).
3.1 Psychoanaliza klasyczna (Freud).
3.2. Psychologia analityczna (Jung).
3.3. Psychologia indywidualna (Adler).
3.4. Neopsychoanaliza (Horney, Fromm, Sullivan).
4. Teoria psychospołecznego rozwoju ego (Eriksona) (W1, W2, U1).
5. Teorie relacji z obiektem (Klein, Mahler, Winnicott, Kohut) (W1, W2, U1).
6. Teorie cech (Cattell, Eysenck, Costa i McCrae) (W1, W2, U1).
7. Poznawcza psychologia osobowości (Kelly, Lewin, Bowlby) (W1, W2, U1).
8. Teoria pola (Goldstein, Rogers, Masłow, Levin) (W1, W2, U1).
9. Psychologia humanistyczna (W1, W2, U1).
10. Psychologia egzystencjalna (Frankl) (W1, W2, U1).
11. Teorie temperamentu (główne koncepcje)(W1, W2, U1).
12. Zaburzenia osobowości – modele i koncepcje - diagnoza osobowości. (W1, W2).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- stolików eksperckich
- SWOT
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
1. Egzamin pisemny (Pytania w tym część otwartych, część zamkniętych) (W, U)
- Do zaliczenia min.: 51% odp.
(ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 60%, ocena dobra - 70%, ocena dobra plus - 80%, ocena bardzo dobra - 90% i więcej)
2.Aktywny udział w zajęciach dydaktycznych: dopuszczalne są 2 godziny nieobecności podczas zajęć konwersatoryjnych
3. Przygotowanie i prezentacja treści z materiałów źródłowych zadawanych na bieżąco do opracowania (W, U) - (ocena: zaliczone/niezaliczone)
4. Praca grupowa nad zadanymi problemami (ocena: sposób prezentacji wyników analiz, jasność i czytelność wywodu, umiejętność wyciągania wniosków końcowych – binarny system oceniania (zaliczone/niezaliczone)
- Do zaliczenia min.: 51% odp.
(ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 60%, ocena dobra - 70%, ocena dobra plus - 80%, ocena bardzo dobra - 90% i więcej)
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
Warunkiem przystąpienia do kolokwium. jest spełnienie kryteriów opisanych w punktach 2–4. Ocena z egzaminu jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Campbell J., Hall C., Lindzey G. (2006), Teorie osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Gasiul H. (2006), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wydawnictwo DIFIN.
3. Strelau J., (red). (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II. Psychologia ogólna, Wyd. 1, GWP,
4. Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak.
Literatura uzupełniająca:
1. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., (2001). Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka,
2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia
3. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, GWP.
4. Stemplewska- Żakowicz K., (2009), Diagnoza psychologiczna, Wyd. GWP
5. Erikson T., (2017). Otoczeni przez idiotów, Wyd. Wielka Litera.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: