Kreatywność i twórcze rozwiązywanie problemów 1152-12-K12-KriTwRP
Zajęcia poświęcone są problematyce kreatywności i twórczego rozwiązywania problemów rozumianymi jako kilkuetapowy, uporządkowany i podporządkowany odpowiednim regułom proces myślowy. W czasie ich trwania:
• są przedstawiane różne definicje takich terminów jak: kreatywność, innowacyjność, twórcze myślenie, twórcze rozwiązywanie problemów
• są zaprezentowane czynniki wpływające na proces kreowania pomysłów i nowych idei (zarówno te stymulujące, jak i utrudniające)
• prezentuje się i omawia proces design thinking (empatia - definiowanie - generowane pomysłów - prototypowanie - testowanie)
• prezentuje się i omawia sześć etapów kreatywnego myślenia (poszukiwanie celu – ustalenie faktów – znalezienie problemu – ustalenie koncepcji – znalezienie rozwiązania – znalezienie akceptacji)
• przedstawia się i ćwiczy techniki stosowane na poszczególnych etapach kreatywnego myślenia (heurystyczne i analityczne)
• jest omawiane i dyskutowane stosowanie technik kreatywności i innowacyjności w firmach, organizacjach itp.
Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami są ograniczane do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne.
W cyklu 2021/22Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w roku akademickim 2020/2021 zajęcia są przygotowane do realizacji: W przypadku prowadzenia zajęć w trybie e-learningowym do ich realizacji będą wykorzystywane platforma Moodle UMK i MS Teams. |
W cyklu 2022/23Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w roku akademickim 2020/2021 zajęcia są przygotowane do realizacji: W przypadku prowadzenia zajęć w trybie e-learningowym do ich realizacji będą wykorzystywane platforma Moodle UMK i MS Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w roku akademickim 2020/2021 zajęcia są przygotowane do realizacji: W przypadku prowadzenia zajęć w trybie e-learningowym do ich realizacji będą wykorzystywane platforma Moodle UMK i MS Teams. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Oceny z zadań i ćwiczeń kreatywnych.
2. Aktywność w czasie zajęć (ocena bieżąca).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Fragmenty opracowań:
1. Tony Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.
2. Tony Proctor, Zarządzanie twórcze, Warszawa 1998.
3. Roger von Oech, Kreatywność. Możesz być bardziej twórczy!, Łódź 2009.
4. Jim Wheeler, Moc innowacyjnego myślenia, Warszawa 2001.
5. Michael A. West, Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa 2000.
6. Andy Green, Kreatywność w public relations, Warszawa 2004.
7. Ken Burtenshaw i in., Kreatywna reklama, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: