Emocje i motywacje - trening inteligencji emocjonalnej 1152-12-K12-EiM-TrIE
Zajęcia prowadzone nowatorskimi i autorskimi metodami uczenia się przez uczestnictwo mają wprowadzić w świat psychologii emocji i motywacji człowieka. Struktura podziału treści będzie bazowała na schemacie: wprowadzenie teoretyczno-metodyczne – weryfikacja poprzez doświadczenie własne – trening w warunkach symulowanych.
1. Wprowadzenie do treningu inteligencji emocjonalnej (W1)
– podziały procesów psychicznych
– co to jest motywacja? (rodzaje motywów)
– co to jest emocja? (emocja jako system wieloskładnikowy).
2. Klasyfikacja procesów afektywnych (W1, U1, U2, K1)
– główne pojęcia: afekt, emocja, uczucie, nastrój
– klasyfikacja procesów afektywnych wg Lazarusa (odruchy, popędy, emocje)
– emocje podstawowe - przegląd koncepcji (Ekman, Izard)
3. Mózgowe mechanizmy emocji (model strachu wg LeDoux) (W1, U1, U2, K1)
– rola ciała migdałowatego i płatów czołowych w reakcji strachu
– niska i wysoka droga aktywacji strachu
– koncepcja pamięci emocjonalnej
4. Funkcje emocji (W1, U1, U2, K1)
– intrapersonalne funkcje emocji (Levenson)
– społeczne funkcje emocji (Keltner, Haidt)
– funkcje emocji w rozwoju (Izard)
5. Zmiany rozwojowe w zakresie (W1, U1, U2, K1)
– emocjonalności
– wyłanianie się emocji w ontogenezie
– zmiany rozwojowe w pojmowaniu emocji
– socjalizacja emocji
6. Regulacja emocji (W1, U1, U2, K1)
– kontrola a regulacja emocji
– miejsce procesów regulacji emocji w systemie emocji człowieka (Levenson)
– mechanizmy regulacji emocji (Gross)
7. Rozwój mechanizmów regulacji emocji (W1, U1, U2, K1)
– pojęcie progów tolerancji napięcia (Sroufe)
– od regulacji zewnętrznej do samoregulacji
– etapy rozwoju mechanizmów regulacji emocji
8. Procesy afektywne a struktura Ja (W1, U1, U2, K1)
– struktura Ja i emocje (James)
– Ja odzwierciedlone i emocje (Cooley)
– Ja jako struktura chroniąca przed lękiem (Sullivan)
9. Pierwotne mechanizmy (W1, U1, K1)
– motywacyjne
– koncepcje instynktów i koncepcje popędów
– popęd pierwotny i popęd wtórny
– popędy i procesy uczenia się
10. Motywacja pierwotna: głód (W1, U1, K1)
– unikanie bólu, motywacja seksualna
– motywacyjne mechanizmy poszukiwania pożywienia (potrzeba, popęd, głód i apetyt)
– unikanie bólu - wrodzony odruch, czy złożony popęd?
– motywacja seksualna - popęd, czy apetyt?
12. Motywacja społeczna (W1, U1, K1)
– motywacja społeczna - wrodzona potrzeba, czy wyuczony popęd?
– mechanizmy powstawania więzi u zwierząt (Lorenz, Harlow)
– mechanizmy tworzenia się przywiązania u ludzi (Bowlby, Ainsworth)
13. Cele, plany i zadania jako mechanizmy motywacji (W1, U1, K1)
– cele w organizacji działania (Reykowski, Pervin)
– plany w organizacja zachowania (Miller, Galanter, Pribram)
– zadania w organizacja zachowania (Tomaszewski)
14. Kłopotliwe emocje - emocje a psychopatologia (W1, U1, U2, K1)
– stres - pourazowy zespół stresu (ICD-10)
– lęk - osiowy objaw nerwic (Kępiński)
– wstyd - nieadaptacyjne formy obrony przed wstydem (Tomkins-Nathanson)
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia prowadzone nowatorskimi i autorskimi metodami uczenia się przez uczestnictwo mają wprowadzić w świat psychologii emocji i motywacji człowieka. Struktura podziału treści będzie bazowała na schemacie: wprowadzenie teoretyczno-metodyczne – weryfikacja poprzez doświadczenie własne – trening w warunkach symulowanych. 1. Wprowadzenie do treningu inteligencji emocjonalnej (W1) – podziały procesów psychicznych – co to jest motywacja? (rodzaje motywów) – co to jest emocja? (emocja jako system wieloskładnikowy). 2. Klasyfikacja procesów afektywnych (W1, U1, U2, K1) – główne pojęcia: afekt, emocja, uczucie, nastrój – klasyfikacja procesów afektywnych wg Lazarusa (odruchy, popędy, emocje) – emocje podstawowe - przegląd koncepcji (Ekman, Izard) 3. Neuroanatomiczne podłoże emocji (W1, U1, U2, K1) – ewolucyjne podejście do emocji – struktury anatomiczne CUN, – zaangażowane w procesy emocjonalno- motywacyjne 4. Mózgowe mechanizmy emocji (model strachu wg LeDoux) (W1, U1, U2, K1) – rola ciała migdałowatego i płatów czołowych w reakcji strachu – niska i wysoka droga aktywacji strachu – koncepcja pamięci emocjonalnej 5. Funkcje emocji (W1, U1, U2, K1) – intrapersonalne funkcje emocji (Levenson) – społeczne funkcje emocji (Keltner, Haidt) – funkcje emocji w rozwoju (Izard) 6. Zmiany rozwojowe w zakresie (W1, U1, U2, K1) – emocjonalności – wyłanianie się emocji w ontogenezie – zmiany rozwojowe w pojmowaniu emocji – socjalizacja emocji 7. Regulacja emocji (W1, U1, U2, K1) – kontrola a regulacja emocji – miejsce procesów regulacji emocji w systemie emocji człowieka (Levenson) – mechanizmy regulacji emocji (Gross) 8. Rozwój mechanizmów regulacji emocji (W1, U1, U2, K1) – pojęcie progów tolerancji napięcia (Sroufe) – od regulacji zewnętrznej do samoregulacji – etapy rozwoju mechanizmów regulacji emocji 9. Procesy afektywne a struktura Ja (W1, U1, U2, K1) – struktura Ja i emocje (James) – Ja odzwierciedlone i emocje (Cooley) – Ja jako struktura chroniąca przed lękiem (Sullivan) 10. Pierwotne mechanizmy (W1, U1, K1) – motywacyjne – koncepcje instynktów i koncepcje popędów – popęd pierwotny i popęd wtórny – popędy i procesy uczenia się 11. Motywacja pierwotna: głód (W1, U1, K1) – unikanie bólu, motywacja seksualna – motywacyjne mechanizmy poszukiwania pożywienia (potrzeba, popęd, głód i apetyt) – unikanie bólu - wrodzony odruch, czy złożony popęd? – motywacja seksualna - popęd, czy apetyt? 12. Mechanizmy motywacyjne (W1, U1, K1) – zachowań agresywnych – definicje i klasyfikacja zachowań agresywnych – motywacyjne mechanizmy agresji (Dollard-Miller, Bandura, Berkowitz) – agresja i agresywność 13. Motywacja społeczna (W1, U1, K1) – motywacja społeczna - wrodzona potrzeba, czy wyuczony popęd? – mechanizmy powstawania więzi u zwierząt (Lorenz, Harlow) – mechanizmy tworzenia się przywiązania u ludzi (Bowlby, Ainsworth) 14. Cele, plany i zadania jako mechanizmy motywacji (W1, U1, K1) – cele w organizacji działania (Reykowski, Pervin) – plany w organizacja zachowania (Miller, Galanter, Pribram) – zadania w organizacja zachowania (Tomaszewski) 15. Kłopotliwe emocje - emocje a psychopatologia (W1, U1, U2, K1) – stres - pourazowy zespół stresu (ICD-10) – lęk - osiowy objaw nerwic (Kępiński) – wstyd - nieadaptacyjne formy obrony przed wstydem (Tomkins-Nathanson) |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia prowadzone nowatorskimi i autorskimi metodami uczenia się przez uczestnictwo mają wprowadzić w świat psychologii emocji i motywacji człowieka. Struktura podziału treści będzie bazowała na schemacie: wprowadzenie teoretyczno-metodyczne – weryfikacja poprzez doświadczenie własne – trening w warunkach symulowanych. 1. Wprowadzenie do treningu inteligencji emocjonalnej (W1) – podziały procesów psychicznych – co to jest motywacja? (rodzaje motywów) – co to jest emocja? (emocja jako system wieloskładnikowy). 2. Klasyfikacja procesów afektywnych (W1, U1, U2, K1) – główne pojęcia: afekt, emocja, uczucie, nastrój – klasyfikacja procesów afektywnych wg Lazarusa (odruchy, popędy, emocje) – emocje podstawowe - przegląd koncepcji (Ekman, Izard) 3. Neuroanatomiczne podłoże emocji (W1, U1, U2, K1) – ewolucyjne podejście do emocji – struktury anatomiczne CUN, – zaangażowane w procesy emocjonalno- motywacyjne 4. Mózgowe mechanizmy emocji (model strachu wg LeDoux) (W1, U1, U2, K1) – rola ciała migdałowatego i płatów czołowych w reakcji strachu – niska i wysoka droga aktywacji strachu – koncepcja pamięci emocjonalnej 5. Funkcje emocji (W1, U1, U2, K1) – intrapersonalne funkcje emocji (Levenson) – społeczne funkcje emocji (Keltner, Haidt) – funkcje emocji w rozwoju (Izard) 6. Zmiany rozwojowe w zakresie (W1, U1, U2, K1) – emocjonalności – wyłanianie się emocji w ontogenezie – zmiany rozwojowe w pojmowaniu emocji – socjalizacja emocji 7. Regulacja emocji (W1, U1, U2, K1) – kontrola a regulacja emocji – miejsce procesów regulacji emocji w systemie emocji człowieka (Levenson) – mechanizmy regulacji emocji (Gross) 8. Rozwój mechanizmów regulacji emocji (W1, U1, U2, K1) – pojęcie progów tolerancji napięcia (Sroufe) – od regulacji zewnętrznej do samoregulacji – etapy rozwoju mechanizmów regulacji emocji 9. Procesy afektywne a struktura Ja (W1, U1, U2, K1) – struktura Ja i emocje (James) – Ja odzwierciedlone i emocje (Cooley) – Ja jako struktura chroniąca przed lękiem (Sullivan) 10. Pierwotne mechanizmy (W1, U1, K1) – motywacyjne – koncepcje instynktów i koncepcje popędów – popęd pierwotny i popęd wtórny – popędy i procesy uczenia się 11. Motywacja pierwotna: głód (W1, U1, K1) – unikanie bólu, motywacja seksualna – motywacyjne mechanizmy poszukiwania pożywienia (potrzeba, popęd, głód i apetyt) – unikanie bólu - wrodzony odruch, czy złożony popęd? – motywacja seksualna - popęd, czy apetyt? 12. Mechanizmy motywacyjne (W1, U1, K1) – zachowań agresywnych – definicje i klasyfikacja zachowań agresywnych – motywacyjne mechanizmy agresji (Dollard-Miller, Bandura, Berkowitz) – agresja i agresywność 13. Motywacja społeczna (W1, U1, K1) – motywacja społeczna - wrodzona potrzeba, czy wyuczony popęd? – mechanizmy powstawania więzi u zwierząt (Lorenz, Harlow) – mechanizmy tworzenia się przywiązania u ludzi (Bowlby, Ainsworth) 14. Cele, plany i zadania jako mechanizmy motywacji (W1, U1, K1) – cele w organizacji działania (Reykowski, Pervin) – plany w organizacja zachowania (Miller, Galanter, Pribram) – zadania w organizacja zachowania (Tomaszewski) 15. Kłopotliwe emocje - emocje a psychopatologia (W1, U1, U2, K1) – stres - pourazowy zespół stresu (ICD-10) – lęk - osiowy objaw nerwic (Kępiński) – wstyd - nieadaptacyjne formy obrony przed wstydem (Tomkins-Nathanson) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- drama
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji wiedzy (W), umiejętności (U) i kompetencji (K):
1. Zaliczenie pisemne ( nt.3 lektur wybranych z listy)
2. Analiza postępów studenta w zakresie przedmiotu (W, U, K) i znajomość literatury oraz poziom trenowanej dojrzałości emocjonalnej
3. uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych; dopuszczalna jest nieobecność z powodu choroby
4.Praca pisemna/plakat z omówieniem nt. wybranego (po ustaleniu z prowadzącym) zagadnienia dot. inteligencji emocjonalnej
5. Obserwacja uczestnicząca
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego jest spełnienie warunków 2-3.
Ocena z zaliczenia pisemnego jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu.
Osiągnięcie efektów:
W1 – zaliczenie pisemne +++
U1, U2 – zaliczenie pisemne ++
K1 – zaliczenie pisemne +
W1 praca pisemna ++
U1, U2 – praca pisemna +
U1, U2, K1 – obserwacja +
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Lit. podst.:
1. Ekman, P., Davidson, R. (red.). (1998). Natura emocji (s. 112-115, 146-153, 183-190, 303-308). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji (r. 10, 16, 18). Gdańsk: GWP.
3. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje (r. 6, 10). Warszawa: PWN.
4. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (r. 4, 6). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
5. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP.
Lit. uzupełniająca:
1. deCatanzaro, D. A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
2. Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina
4. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina
5. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
6. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
7. Obuchowski, K. (1997). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
8. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
9. Siegal D.J.,Psychowzroczność, (2021), Warszawa, Wyd. Mamania
W cyklu 2022/23Z:
Lit. podst.: 1. Ekman, P., Davidson, R. (red.). (1998). Natura emocji (s. 112-115, 146-153, 183-190, 303-308). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji (r. 10, 16, 18). Gdańsk: GWP. 3. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje (r. 6, 10). Warszawa: PWN. 4. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (r. 4, 6). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. 5. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Lit. uzupełniająca: 1. deCatanzaro, D. A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina 4. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina 5. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. 6. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. 7. Obuchowski, K. (1997). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka. 8. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
W cyklu 2023/24Z:
Lit. podst.: 1. Ekman, P., Davidson, R. (red.). (1998). Natura emocji (s. 112-115, 146-153, 183-190, 303-308). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji (r. 10, 16, 18). Gdańsk: GWP. 3. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje (r. 6, 10). Warszawa: PWN. 4. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (r. 4, 6). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. 5. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Lit. uzupełniająca: 1. deCatanzaro, D. A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina 4. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina 5. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. 6. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. 7. Obuchowski, K. (1997). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka. 8. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia odbywają się w trybie asynchronicznym (wideo nagrane wcześniej, e-mail), za pomocą poczty uczelnianej. Zaliczenia inne niż grupowe są realizowane poprzez Skype. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia odbywają się w trybie asynchronicznym (wideo nagrane wcześniej, e-mail), za pomocą poczty uczelnianej. Zaliczenia inne niż grupowe są realizowane poprzez Skype. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: