Zachowania organizacyjne 1152-12-K11-ZachOrg
Wykłady:
1.Kultura organizacyjna (istota i elementy kultury organizacyjnej, kształtowanie się i ewolucja kultury organizacyjnej, typy kultury organizacyjnej, kultura narodowa jako źródło kultury organizacyjnej oraz czynnik w negocjacjach i zarządzaniu międzykulturowym), (W3)
2.Grupy w organizacji (grupy formalne i nieformalne, etapy formowania się grupy, czynniki efektywności pracy grupowej, mechanizmy zachowań grupowych), (W2)
3.Podstawy komunikacji wewnątrz organizacji (znaczenie efektywnej komunikacji, proces komunikowania się, przeszkody w skutecznym komunikowaniu się, metody efektywnej komunikacji), (W2)
4.Konflikt w organizacji (źródła konfliktów, metody kierowania konfliktem), (W2)
5.Władza i przywództwo (źródła władzy, cechy i zachowania przywódców, style kierowania, przywódcy nieformalni, współczesne koncepcje przywództwa), (W1)
6.Opór wobec zmian w organizacji (istota i rodzaje zmian organizacyjnych, źródła oporu wobec zmian, techniki przełamywania oporu wobec zmian ), (W1, W2)
7.Jednostka w organizacji (osobowość a zachowania organizacyjne, mechanizmy wywierania wpływu na ludzi, autoprezentacja) (W1)
8. Zachowania nieetyczne w organizacji, (W1, W2)
Ćwiczenia:
1. Istota zachowań organizacyjnych, od czego zależy zachowanie człowieka w organizacji (W1).
2. Jednostka w organizacji: postawy, wartości, osobowość (model wielkiej 5) temperament, percepcja, uczenie się, emocje jednostek a organizacja (W1).
3. Dysonans poznawczy (W1, U1, U2).
4. Motywacja – istota, źródła, koncepcje, metody motywowania (U1, U2).
5. Znaczenie kultury organizacyjnej (W3).
6. Zachowania grupowe ¬– wybrane zjawiska wpływające na efektywność pracy grupowej (W 2, U1, U2)
7. Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (K1).
8. Rozwiązywanie problemów związanych z zachowaniami w organizacji (U1, U2, K2).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja wiedzy: W1, W2, W3 - Końcowy egzamin ustny+++
Weryfikacja umiejętności - U1 i U2- realizacje zadania: analizy przypadków, +++
Weryfikacja kompetencji społecznych – K1 - aktywność +++, K2 - obserwacja przez opiekuna +++,
Egzamin 5 pytań teoretycznych):
ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%,
ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst. - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
Przedmiotem oceny jest wykazanie rozumienia zjawisk, mechanizmów i relacji związanych z zachowaniami ludzi w organizacjach, a także umiejętność wypowiedzi publicznej.
Ćwiczenia:
1. Końcowe kolokwium pisemne (70%) polegające na rozwiązaniu problemu związanego z zachowaniami organizacyjnymi. Kryteria oceny:
• sformułowanie problemu związanego z zachowaniami ludzi w organizacji,
• identyfikacja przyczyn problemu,
• dostrzeganie mechanizmów warunkujących ludzkie zachowania,
• propozycje rozwiązania problemu.
2. Publiczna wypowiedź na przygotowany temat (20%)
3. Aktywność na zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń (10%)
Literatura
1.Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia, red. A.Potocki, Difin, Warszawa 2005
2.P.Makin, C.Cooper, Ch.Cox, Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
3.S.P. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE Warszawa 1998 i nast.
4. C.Oyster, Grupy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2002
5.U. Gros, Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, PWN Warszawa 2003
6. B. R. Kuc, J. M. Moczydłowska, Zachowania organizacyjne. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa 2009.
7. B. Kożusznik, Zachowanie człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
8. Psychologia pracy i organizacji, red. N.Chmiel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: