Psychologia społeczna 1152-12-K11-PsySpo
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.
Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.
Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Treści:
Przedmiot i zadania psychologii społecznej
Podstawowe obszary zagadnień psychologii społecznej. Sytuacje społeczne oraz teorie społeczne, które starają się je wyjaśnić.
Osobowość
Podstawowe potrzeby i procesy motywacyjne występujące w sytuacjach społecznych.
Sytuacja społeczna
Zachowanie osoby w sytuacjach trudnych oraz ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.
Interakcja sytuacji i osobowości
Charakterystyka stosowanych mechanizmów obronnych w sytuacjach społecznych.
Konformizm
Znaczenie konformizmu w zachowaniach społecznych. Negatywne konsekwencje: niewiedza oraz znieczulica
Stereotypy i uprzedzenia
Rola i wpływ stereotypów w spostrzeganiu międzygrupowym. Uprzedzenia i dyskryminacja w życiu społecznym
Zmiany stereotypów i postaw
Dynamika w pracy z grupą nad zmianą postaw i stereotypów
Konflikty społeczne (konwersatorium)
Przyczyny powstawania konfliktów grupowych ich rodzaje oraz strategie rozwiązywania
Autorytet i grupa (konwersatorium)
Jakie mogą być granice posłuszeństwa w życiu społecznym, charakterystyka systemów totalitarnych. Wpływ grupy na postawy jednostki (wykład).
Autoprezentacja (konwersatorium)
Wprowadzenie do zagadnień manipulacji innymi ludźmi i techniki wpływu społecznego.
Ćwiczenia nr 1. Przedstawienie założeń eksperymentalnych w psychologii społecznej (zadanie replikacji 1 eksperymentu - realizowane w grypach kilkuosobowych, termin zaliczenia: 1 tydzień przed datą egzaminu)
Do przeczytania na ćwiczenia:
Ćwiczenia nr 2
Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, s. 316-333.
Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, s. 351-367.
Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Co to jest psychologia społeczna? s. 13-21.
Ćwiczenia nr 3: (wersja A - minimalna).
Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm
Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa
(wersja B) Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [w:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, s. 268-290.
Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, s. 194-217.
Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 217-238.
Ćwiczenia nr 4:
Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127.
Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184.
rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna.
Albert Bandura, Bobo doll study: https://www.youtube.com/watch?v=eqNaLerMNOE
Ćwiczenia nr 5:
na ostatnie ćwiczenia z psychologii społecznej bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin: egzamin pisemny, 4 pytania otwarte. Do zaliczenia egzaminu jest wymagane uzyskanie 51% sumy wszystkich punktów.
Konwersatorium: aktywne uczestnictwo na zajęciach, prace do przygotowania na zajęcia, prezentacja zespołowa
Literatura
Psychologia społeczna – ćwiczenia
Lektury:
1.
Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, s. 316-333.
Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, s. 351-367.
Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Co to jest psychologia społeczna? s. 13-21.
2.
Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm
Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa
3.
Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [w:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, s. 268-290.
Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, s. 194-217.
Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 217-238.
4. Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 113-131.
Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 97-111.
5
Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 113-131.
Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 97-111
6:
Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-12
7
Rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna.
Albert Bandura, Bobo doll study: https://www.youtube.com/watch?v=eqNaLerMNOE
8.
Małgorzata Derc, Doświadczenie i twórczość w koncepcji Abrahama H. Maslowa, Toruń 1996, R.: Postawa twórcza i Twórczość u osób samoaktualizujących się, s. 81-89.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: