Podstawy psychologii 1152-12-K11-PodPsy
1. Wprowadzenie do psychologii: rozumienie pojęcia psychiki jej elementów; główne cele psychologii – wykład tradycyjny (W1, W2, U1)
1a. Przykłady eksperymentów psychologicznych – pokaz multimedialny (W1, W2, U1)
2. Podstawy wiedzy o funkcjonowaniu układu nerwowego a osiąganie celów
3. Uczenie się: czego muszą się nauczyć organizmy? Jakie zdarzenia są sygnałami? Jakie konsekwencje wiążą się z poszczególnymi działaniami? (W1, W2, U1)
4.. Warunkowanie klasyczne Pawłowa; warunkowanie sprawcze; zachowanie sprawcze – wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny, Związki pomiędzy typem układu nerwowego a uczeniem się
(W1, W2, U1).
3. Pamięć: test pamięci; klasyczne badania nad pamięcią i zapominaniem; teorie pamięci i zapominania; jak zapamiętujemy? – wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny (W1, U1)
3a. Psychologia procesów poznawczych – metoda podawcza (W1, W2, U1)
4. Myślenie: J. Piaget; wpływ kultury na rozwój poznawczy; procesy myślowe; rozumowanie; rozwiązywanie problemów – wykład konwersatoryjny (W1, W2, U1)
5. Wrażenia i spostrzeżenia: zmysły człowieka – czy coś poza nimi? (W1, W2, U1)
6. Motywacja: czym jest? Ludzkie potrzeby i ich hierarchie (W1, W2, U1)
7. Główne kierunki psychologii – od Freuda do Fromma i od Skinnera do Chomsky’ego (W1, W2)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności:
Egzamin pisemny (pytania otwarte)
- Do zaliczenia min.: 51% odp.
(ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 75%, ocena dobra - 80%, ocena dobra plus - 90%, ocena bardzo dobra - 95% i więcej)
Aktywność podczas zajęć
Osiągnięcie efektów:
W1, W2 – Egzamin pisemny +++
U1 – Egzamin pisemny ++
W1, W2 U1 – Obserwacja aktywności studentów +
Literatura
Lit. podst.:
1. Zimbardo Philip G., Gerrig Richard J. (2012). Psychologia i życie, Warszawa, PWN
2. Butler Gillian, McManus Freda (2012). Psychologia. Sopot GWP
3. Ciccarelli White, (2015) Psychologia, Poznań, Wyd. Rebis
4. Sapolsky, R.M. (2012), Dlaczego zebry nie mają wrzodów, PWN Warszawa
Literatura uzupełniająca;
1. Baumester, R., Tierney J. (2013), Siła woli, Wyd. Media Rodzina
2. Duhigg, Ch. (2018), Siła nawyku, PWN Warszawa
3. Kozielecki J., (1980). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, PiW.
4. Kucharski T, (2002). Zagadnienia do wykładów z psychologii. Toruń, [bw].
5. Pervin L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
6. Pervin L., Cervone D., (2012). Osobowość: teoria i badania. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
7. Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G., (1985). Psychologia ogólna, rozwojowa i wychowawcza dla Studiów Nauczycielskich, Warszawa, WSiP.
8. Sternberg R., (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa, WSiP.
9. Strelau J. (red) (2002), Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP
10. Wróblewski, J. (1997), Psychologia w zawodach wymagających kontaktów z ludźmi, Wyd. WSP, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: