Podstawy marketingu 1152-12-K11-PodMar
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.
Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 16 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)
2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W5)
3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)
4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3).
5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W4, W5, U2)
6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6)
7. Podstawowe elementy marketingu- mix (produkt i jego marka; cena i metody jej wyznaczania; dystrybucja i jej rodzaje; promocja – rodzaje działań promocyjnych, zalety i wady ich wykorzystania w obszarze komunikacji organizacji z zewnętrznymi i wewnętrznymi klientami (W7)
Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie.
Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje rozwinięcie w ramach zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach praktycznych realizowanych grupowo lub indywidualnie. Zadania dotyczą m.in. analizy rynkowych zachowań nabywców, analizy problemów pojawiających się wewnątrz organizacji, analizy zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowania adekwatnych do tych problemów/zmian rozwiązań marketingowych. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów:
1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1)
2. Pojęcie marketingu-mix i jego ewolucja (W7, U3)
3. Warunki wykształcania się orientacji produkcyjnej, sprzedażowej i marketingowej oraz cechy charakterystyczne organizacji zorientowanej produkcyjnie, dystrybucyjnie, marketingowo (W2)
4. Znaczenie nabywcy (klienta) w organizacjach zorientowanych marketingowo. Nabywca na rynku dóbr konsumpcyjnych i rynku dóbr przemysłowych. Główne rodzaje zachowań konsumentów na rynku B2C. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumentów na rynku B2C. Główne wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania zachowań nabywców dóbr konsumpcyjnych. Proces podejmowania decyzji zakupu na rynku B2C. Dysonans pozakupowy (W3, U1,U2, U3, K1).
5. Otoczenie organizacji. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Zastosowanie analizy SWOT do oceny sytuacji organizacji i konstrukcji strategii marketingowej. Wytyczne z analizy SWOT (W5, U1, U2,U3, K1)
6. Segmentacja rynku. Korzyści z segmentacji dla organizacji i jej klientów. Główne kryteria segmentacji na rynku B2C (W6, U1, U3, K1)
7. Podstawowe elementy marketingu-mix – ich planowanie i wykorzystanie w działalności rynkowej organizacji (W7, U1, U3, K1)
Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe.
|
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 16 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje rozwinięcie w ramach zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach praktycznych realizowanych grupowo lub indywidualnie. Zadania dotyczą m.in. analizy rynkowych zachowań nabywców, analizy problemów pojawiających się wewnątrz organizacji, analizy zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowania adekwatnych do tych problemów/zmian rozwiązań marketingowych. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe. |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 16 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje rozwinięcie w ramach zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach praktycznych realizowanych grupowo lub indywidualnie. Zadania dotyczą m.in. analizy rynkowych zachowań nabywców, analizy problemów pojawiających się wewnątrz organizacji, analizy zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowania adekwatnych do tych problemów/zmian rozwiązań marketingowych. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe. |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 16 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje rozwinięcie w ramach zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach praktycznych realizowanych grupowo lub indywidualnie. Zadania dotyczą m.in. analizy rynkowych zachowań nabywców, analizy problemów pojawiających się wewnątrz organizacji, analizy zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowania adekwatnych do tych problemów/zmian rozwiązań marketingowych. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe. |
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu marketingu. W ramach 16 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane na wykładzie treści są ilustrowane przykładami z praktyki. Z uwagi na stosunkowo niedużą liczbę uczestników zajęć, zakłada się ich aktywny udział w wykładzie. Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje rozwinięcie w ramach zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach praktycznych realizowanych grupowo lub indywidualnie. Zadania dotyczą m.in. analizy rynkowych zachowań nabywców, analizy problemów pojawiających się wewnątrz organizacji, analizy zmian zachodzących w otoczeniu organizacji, proponowania adekwatnych do tych problemów/zmian rozwiązań marketingowych. Tematyka ćwiczeń jest zbieżna z tematyką wykładów: 1. Współczesne rozumienie marketingu. Podstawowe reguły marketingowej koncepcji zarządzania organizacją (W1) Szczegółowo zakres tematów omawianych na ćwiczeniach określa osoba prowadząca zajęcia ćwiczeniowe. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania są:
a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe
Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny ((metody i kryteria oceniania szczegółowo definiuje osoba prowadząca wykład w danym cyklu dydaktycznym )
b) w przypadku ćwiczeń: kolokwium, zadania realizowane podczas zajęć, zadania domowe, referaty, aktywność na zajęciach (metody i kryteria oceniania szczegółowo definiuje osoba prowadząca ćwiczenia w danym cyklu dydaktycznym )
W1- kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach +,
W2- zaliczenie końcowe +, kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach ++,
W3 - zaliczenie końcowe +, kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach ++,
W4 - zaliczenie końcowe +, kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach ++,
W5 - zaliczenie końcowe +, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach ++,
W6- zaliczenie końcowe +, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach ++,
W7 - zaliczenie końcowe +, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach ++,
U1 - kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach+++
U2- zaliczenie końcowe ++, kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach +++,
U3- kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach +++
K1 – kolokwium /zadania realizowane na ćwiczeniach +++
Zaliczenie końcowe: W2++, W3+, W4+, W5+, W6+, W7+ U2+
Kolokwium / zadania realizowane na ćwiczeniach: W1+, W2++, W3 ++,
W4 ++, W5 ++, W6 ++, W7++, U1+++, U2+++, U3+++, K1 +++
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca:
L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.
E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.
B. Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012
Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty o tematyce marketingowej dostępne w sieci internetowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: