Podstawy komunikacji społecznej 1152-12-K11-PodKoSp
Ćwiczenia:
1. Kształcenie umiejętności zrozumienia siebie, swoich nawyków komunikacji oraz współpracy z innymi.
2. Kształcenie umiejętności w kontaktach interpersonalnych, m.in w zakresie:
a) budowania efektywnej atmosfery podczas komunikacji i współpracy;
b) kontroli komunikacji niewerbalnej;
b) umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych;
c) słuchania odzwierciedlającego;
d) komunikacji asertywnej i dbania o własne potrzeby;
d) technik autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień. (U1, U2, U3)
3. Kształcenie umiejętności w zakresie zarządzania konfliktem, m. in w zakresie:
a) negocjacji;
b) mediacji ( U2, U3)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- projektu
- giełda pomysłów
- SWOT
- klasyczna metoda problemowa
- oxfordzka
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji wiedzy (W), umiejętności (U) i kompetencji (K):
1. Egzamin ustny (pytania otwarte) (W, U)
- Do zaliczenia min.: 51% odp.
(ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 75%, ocena dobra - 80%, ocena dobra plus - 90%, ocena bardzo dobra - 95% i więcej)
2. Ćwiczenia:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych: dopuszczalna jest 1 nieobecność podczas ćwiczeń (K)
- ocena z zadań domowych, ocena: zaliczone/niezaliczone)
- przygotowanie do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi na zajęciach.
- praca grupowa nad zadanymi problemami (ocena: sposób prezentacji wyników analiz, jasność i czytelność wywodu, umiejętność wyciągania wniosków końcowych – (zaliczone/niezaliczone)
- dziennik refleksji zawierający bieżące podsumowanie spostrzeżeń oraz umiejętności zdobywanych podczas zajęć. (ocena)
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Ocena z egzaminu jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu.
Osiągnięcie efektów:
W1,W2 – Egzamin ustny +++
W1, W2 Obserwacja aktywności studentów +
U1 U2 U3 - Obserwacja aktywności studentów +++
U1 U2 U3 - Demonstracja wykonawstwa w warunkach symulowanych ++
U1 U2 U3 - Realizacje zadania ++
U1 U2 U3 - Przedłużona obserwacja +
U1 U2 U3 - esej refleksyjny, samoocena +++
K1 K2 K3 Obserwacja aktywności studentów +++
K1 K2 K3 Przedłużona obserwacja ++
K1 K2 K3 Ocena przez kolegów +
Literatura
1. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert. Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2006
2. D.T .Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini. Psychologia społeczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
3. McKay M., Fanning P., Davis M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2001.
4. Rathus S.A., Psychologia współczesna, GWP, Gdańsk 2004
Uzupełniająca
5. Cialdini Robert, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk, 2008
6.O"Leary, Wywieranie wrażenia na ludziach, GWP, Gdańsk, 2004
7. Rosenberg M.B, Porozumienie bez przemocy
8. Steward I., Joines V., Analiza transakcyjna dzisiaj, Rebis, Poznań 2016
Ćwiczenia:
Porozumienie bez przemocy – Marshall B. Rosenberg
Komunikacja transformująca - Richard Bolstad
Wychowanie bez porażek - Thomas Gordon
Racjonalna Terapia Zachowań - Maxi C. Maulsby
Psychologia poznawcza i badanie stylów poznawczych FRIS®
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: