Nowoczesne techniki uczenia się 1152-12-K11-NowTechU
1) Wprowadzenie – potencjalne cele studiowania oraz profil studenta odnoszącego sukcesy
2) Cykl uczenia się Kolba, style uczenia się, ustalanie preferowanych technik uczenia się do poszczególnych stylów
3) Główne funkcje poznawcze mózgu i ich znaczenie dla procesu uczenia się i różnych stylów ucznia się (system reprezentacji sensorycznej, dominacja półkulowa, inteligencja wieloraka). Wiedza, pamięć, procesy pamięciowe.
4) Techniki zapamiętywania (prawa pamięci, etapy zapamiętywania, metoda łańcuchowa, metoda obrazkowa)
5) Strategie zaangażowanego czytania, ćwiczenia z tekstem
6) Techniki notowania: mindmapping - technika notowania i twórczego myślenia, metoda Cornella, metoda Feynmana, metoda hierarchiczna
7) Rozwijanie krytycznego myślenia
8) Motywacja w procesie uczenia się, nastawienie do nauki, strategie ustalania celów
9) Wybrane obszary i techniki rozwijania kreatywności i twórczego myślenia (m.in. abstrahowanie, skojarzenia, dedukcja, indukcja, metafora, transformacja, przezwyciężanie przeszkód)
10) Wykorzystanie AI w uczeniu się
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin: test jednokrotnego wyboru - W1, U1.
0-50% - ndst,
51-60% dst
61-70% dst+
71-80% db
81-90% db+
91-100% bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Szurawski, M., Pamięć. Trening interaktywny, Wydawnictwo Aha, Łódź 2006.
2. Buzan, T., Mapy twoich myśli, Wydawnictwo Aha, Łódź 2007.
3. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Wichary Sz., Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2020.
4. Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2012.
5. College success, https://open.lib.umn.edu/collegesuccess/ - książka w j. angielskim do pobrania w różnych formatach.
6. Podgórska, A., Tak działa mózg - jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2023.
Literautra uzupełniająca:
1. Rose, C., Nicholl, M.J., Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku, Oficyna Wydawnicza LOGOS, Warszawa 2003.
2. Szurawski, M., Pamięć i intelekt. Trening mistrzowski, Wydawnictwo Aha, Łódź 2008.
3. Szurawski, M., Pamięć na całe życie. Trening arcymistrzowski, Wydawnictwo Aha, Łódź 2009.
4. Buzan, T., Podręcznik szybkiego czytania, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2003.
5. Buzan, T., Genialna pamięć, Wydawnictwo Aha, Łódź 2007.
6. Buzan, T. Pamięć na zawołanie, Wydawnictwo Aha, Łódź 2015.
7. G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
8. Kalat, J. W., Biologiczne podstawy psychologii, PWN, Warszawa 2020.
9. Kotarski, R., Włam się do mózgu, Wydawnictwo Altenberg, Warszawa 2017.
10. Nęcka, E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, GWP, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: