Komunikacja i negocjacje w controllingu
1152-12-F22-CA-KiNwC
Celem zajęć jest teoretyczne i praktyczne wprowadzenie do zagadnień komunikacji i negocjacji, zwłaszcza w odniesieniu do funkcjonowania jednostki w firmie, na różnych poziomach organizacji; przypomnienie podstawowych zasad i technik komunikacyjnych, omówienie i analiza różnic i podobieństw między różnymi podejściami do komunikacji i trudności, które się w niej pojawiają, zwłaszcza w sytuacji konfliktu; określenie własnych ograniczeń w komunikacji oraz możliwych barier komunikacyjnych (z uwzględnieniem różnic międzykulturowych w sytuacji współpracy z firmami i organizacjami zagranicznymi), zrozumienie roli komunikacji niewerbalnej oraz zasad komunikacji werbalnej a także roli wpływu społecznego na zachowania indywidualne; poznanie strategii rozwiązywania konfliktów, uwrażliwienie na manipulację i kłamstwo w procesie controlingu
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w ćwiczeniach - 9 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń - 26 godz.
Prezentacja grupowa na temat wybranego zjawiska komunikacji i negocjacji w controlingu - 15 godz.
Razem 55 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student zna i rozumie w sposób pogłębiony definicje pojęć oraz teorie relacji i komunikacji społecznej w zakresie ekonomii (negocjacje , controling, konflikt, wpływ i teorie wywierania wpływu społecznego, modele komunikacji, zasady i warunki prowadzenia negocjacji);różnice zachowań jednostek, grup i organizacji w konflikcie oraz strategie negocjacyjne [K_W02]
W2: student zna i rozumie w sposób pogłębiony zachowania komunikacyjne jednostek, grup i organizacji w konflikcie i ich wzajemne sprzężenia [K_W03]
W3: student zna i rozumie w sposób pogłębiony różnice kulturowe i ich wpływ na proces negocjacji [K_W06]
W4: student zna i rozumie ograniczenia i ryzyka prowadzenia procesów negocjacyjnych na różnych poziomach organizacji przedsiębiorstw, państwa i rodziny [K_W07]
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student umie obserwować i mentalizować obserwowane aspekty komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesach ekonomicznych [K_U01]
U2: Student umie udzielić informacji zwrotnej, w oparciu o stawiane hipotezy (umie podać minimum trzy interpretacje obserwowanych zachowań i dokładnie je opisywać) [K_U02]
U3: stosuje zasady aktywnego słuchania i otwartości w rozmowie z drugą osobą w sytuacjach niejednoznacznych i nietypowych, umie regulować dystans i rozpoznawać granice własne i innych, potrafi werbalnie i niewerbalnie zachęcić rozmówcę do kontynuowania rozmowy, umie przekonać rozmówcę do zmiany w wybranym zakresie, potrafi dopasować komunikat do danego stanu Ja, potrafi adekwatnie wyrażać emocje i myśli w procesie komunikacyjnym i w procesie rozwiązywania konfliktów [K_U06]
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student/absolwent jest gotów do krytycznej analizy posiadanej z zakresu komunikacji wiedzy i jej ograniczeń, a jednocześnie posiada postawę "Ja jestem OK i Ty jesteś OK", akceptuje siebie i innych w procesie komunikacyjnym, co motywuje go dalszego rozwoju wiedzy i kompetencji [K_K01]
K2: Student/absolwent z szacunkiem i uznaniem odnosi się do innych osób w procesie rozwiązywania konfliktów i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [K_K03]
Metody dydaktyczne
prezentacja, wykład, psychodrama, analiza
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- oxfordzka
- projektu
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje z zakresu psychologii ogólnej i społecznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych: dopuszczalna jest 1 nieobecność podczas ćwiczeń
- przygotowanie do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi na zajęciach.
- praca grupowa nad zadanymi problemami (ocena: sposób prezentacji wyników analiz, jasność i czytelność wywodu, umiejętność wyciągania wniosków końcowych – (zaliczone/niezaliczone)
Literatura
Aronson E., Wilson T.D, Akert R.M, Psychologia społeczna, Wyd. Zyski i S-ka, Poznań 2012, s. 29-47, 73-311
Bargiel-Matusiewicz K, Negocjacje i mediacje, Polskie Wydawnictwo Ekonmiczne, Warszawa 2007
Cohen H., wynegocjuj to! wyd. HELION, 2006
Gates S., The negation book, John Willey &Sons ltd, United Kingdom, 2011
McKay M., Davis M., Faning P.,Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP 2013
Nierenberg G., Sztuka negocjacji, Wyd. Studio EMKA, 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: