Audyt instytucji publicznych
1152-12-F22-AF-AIP
Istota audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego.
Powiązania audytu z kontrolą wewnętrzną i audytem zewnętrznym.
Problematyka audytu wewnętrznego sektora publicznego, rozpoczynając od genezy, a kończąc wskazaniem przyszłości tej dyscypliny.
Analiza zagadnień dotyczących sektora publicznego : międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej, międzynarodowe standardy rewizji finansowej, normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta, sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora publicznego, procedura badania sprawozdań budżetowych.
Dokumentacja pracy audytora
1.Model ryzyka. Roczny plan audytu na podstawie analizy ryzyka
2.Audyt – dokumentacja, zadania:
- zlecenie przeprowadzenia audytu wydane przez kierownika komórki,
- przegląd wstępny,
- matryce ryzyka,
- program zadania audytowego,
- ustalenia.
Przykłady przeprowadzenia audytu wewnętrznego w instytucjach sektora publicznego.
W cyklu 2022/23L:
Istota audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego. Powiązania audytu z kontrolą wewnętrzną i audytem zewnętrznym. Problematyka audytu wewnętrznego sektora publicznego, rozpoczynając od genezy, a kończąc wskazaniem przyszłości tej dyscypliny. Analiza zagadnień dotyczących sektora publicznego : międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej, międzynarodowe standardy rewizji finansowej, normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta, sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora publicznego, procedura badania sprawozdań budżetowych. Dokumentacja pracy audytora 1.Model ryzyka. Roczny plan audytu na podstawie analizy ryzyka 2.Audyt – dokumentacja, zadania: - zlecenie przeprowadzenia audytu wydane przez kierownika komórki, - przegląd wstępny, - matryce ryzyka, - program zadania audytowego,
|
W cyklu 2023/24L:
Istota audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego. Powiązania audytu z kontrolą wewnętrzną i audytem zewnętrznym. Problematyka audytu wewnętrznego sektora publicznego, rozpoczynając od genezy, a kończąc wskazaniem przyszłości tej dyscypliny. Analiza zagadnień dotyczących sektora publicznego : międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej, międzynarodowe standardy rewizji finansowej, normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta, sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora publicznego, procedura badania sprawozdań budżetowych. Dokumentacja pracy audytora 1.Model ryzyka. Roczny plan audytu na podstawie analizy ryzyka 2.Audyt – dokumentacja, zadania: - zlecenie przeprowadzenia audytu wydane przez kierownika komórki, - przegląd wstępny, - matryce ryzyka, - program zadania audytowego,
|
W cyklu 2024/25L:
Istota audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego. Powiązania audytu z kontrolą wewnętrzną i audytem zewnętrznym. Problematyka audytu wewnętrznego sektora publicznego, rozpoczynając od genezy, a kończąc wskazaniem przyszłości tej dyscypliny. Analiza zagadnień dotyczących sektora publicznego : międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej, międzynarodowe standardy rewizji finansowej, normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta, sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora publicznego, procedura badania sprawozdań budżetowych. Dokumentacja pracy audytora 1.Model ryzyka. Roczny plan audytu na podstawie analizy ryzyka 2.Audyt – dokumentacja, zadania: - zlecenie przeprowadzenia audytu wydane przez kierownika komórki, - przegląd wstępny, - matryce ryzyka, - program zadania audytowego,
|
W cyklu 2025/26L:
Istota audytu wewnętrznego w jednostkach sektora publicznego. Powiązania audytu z kontrolą wewnętrzną i audytem zewnętrznym. Problematyka audytu wewnętrznego sektora publicznego, rozpoczynając od genezy, a kończąc wskazaniem przyszłości tej dyscypliny. Analiza zagadnień dotyczących sektora publicznego : międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej, międzynarodowe standardy rewizji finansowej, normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta, sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora publicznego, procedura badania sprawozdań budżetowych. Dokumentacja pracy audytora 1.Model ryzyka. Roczny plan audytu na podstawie analizy ryzyka 2.Audyt – dokumentacja, zadania: - zlecenie przeprowadzenia audytu wydane przez kierownika komórki, - przegląd wstępny, - matryce ryzyka, - program zadania audytowego,
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 18 godzin - wykład
9 godzin ćwiczenia, 3 godziny - konsultacje z wykładowcą
Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć - 50 godzin
Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu - 70 godzin
Razem nakład pracy studenta 150 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą audytu instytucji publicznych jako elementu teorii ekonomii i jej ewolucji. K_WO1
W2: Zna w sposób pogłębiony, rozumie, rozpatruje i stosuje – z punktu widzenia właściwego dla nauki o finansach obowiązujące przepisy dotyczące obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego w jsfp, jego metodologii, pod kątem wypełnienia wymogów ustawowych w tym zakresie, zgodnie z Działem VI ustawy z dnia 27.08.2009 r.(ufp) K_WO7.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi- tj. ufp i komunikaty MF, zawodowymi -tj. zgodnymi z Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego oraz etycznymi - tj. Kodeksem etyki AW) w celu wykonywania obowiązków ustawowych w tym zakresie oraz rozwiązywania konkretnych problemów. K_UO5
U2:Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk finansowych, w tym analizy ryzyka w odniesieniu do celów i zadań, pozwalającą w szczególności na niezależne i obiektywne działanie, którego celem jest przysporzenie wartości dodanej i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji, w oparciu o pogłębioną ocenę, z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej.K_UO6.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada umiejętności pozwalające na interpretację aktów normatywnych dot. audytu wewnętrznego i ich praktyczne zastosowanie w realizacji zadania audytowego, zgodnie z metodologią.K_KO2
K2: Posiada umiejętności praktycznego zastosowania nabytej wiedzy w szczególności w zakresie metodologii prowadzenia audytu wewnętrznego, funkcjonowania systemu kontroli zarządczej co predestynuje go do wspierania kierownika jsfp w realizacji celów i zadań, z uwzględnieniem Międzynarodowych Standardów Audytu Wewnętrznego. K_KO3.
Metody dydaktyczne
1. Wykład
2. Prezentacja w Power Poincie
3. Materiały przygotowane przez prowadzącego
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
1. Rachunkowość finansowa
2. Rachunkowość budżetowa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pytań otwartych
Skala ocen na egzaminie - procent prawidłowych odpowiedzi:
do 60% - 2
do 68% - 3
do 76% - 3+
do 84% - 4
do 92% - 4+
do 100% - 5
Zaliczenie ćwiczeń - w formie pytań otwartych
Skala ocen:
do 60% - 2
do 68% - 3
do 76% - 3+
do 84% - 4
do 92% - 4+
do 100% - 5
Praktyki zawodowe
Literatura
K. Knedler, M. Stasik, Audyt wewnętrzny w praktyce, audyt operacyjny i finansowy, wydanie II, Polska Akademia Rachunkowości S.A., Warszawa 2007,
K. Winiarska, Audyt wewnętrzny 2008,Warszawa, Difin 2008,
K. Winiarska, Teoretyczne i praktyczne aspekty audytu wewnętrznego,Warszawa, Difin 2007,
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157 poz. 1240 ze zmianami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: