Umiejętności interpersonalne 1152-12-F13-0-UmInt
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1840 (w cyklu 2022/23Z)
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1840 (w cyklu 2023/24Z)
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1840 (w cyklu 2024/25Z)
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1840 (w cyklu 2025/26Z)
Warsztat obejmuje następujące zagadnienia:
- istota umiejętności interpersonalnych (adekwatność, stosowność, klarowność); W1, K1
- formułowanie celów interpersonalnych i biznesowych (reguła SMART); W4, U1, K1
- instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania); W2, U2, K2
- podstawowe zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej; konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"); W2, U3, K2, K3
- zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań); W3, U4, U5, K2, K3
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot jest realizowany podczas trzech sesji modułowych. Dwa moduły mają charakter zajęć stacjonarnych zaś jeden jest dedykowany pracy zdalnej asynchronicznej na platformie Moodle (link do kursu powyżej w akapicie "Strona przedmiotu". Zakres tematyczny modułów: I moduł, stacjonarny - wprowadzenie do zajęć, istota kompetencji interpersonalnych, wymiary kompetencji interpersonalnych, konstrukcja prawidłowo sformułowanego celu, formułowanie prawidłowych poleceń, instrumenty aktywnego słuchania (pytania, parafrazę). II moduł, stacjonarny - istota zachowań asertywnych, asertywna procedury reagowania na prośby, struktura konstruktywnej informacji zwrotnej, procedura korygowania zachowań, podsumowanie zajęć - ocena przydatności zajęć dla praktyki biznesowej. III moduł, zdalny off-line, Moodle - aplikacja poznanych instrumentów komunikacyjnych w sytuacjach społecznych, wykonanie zadań zaliczeniowych. Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) Podczas sesji stacjonarnych są wykorzystywane metody aktywizujące uczestników: symulacje, ćwiczenia w parach, analizy przypadków, testy indywidulane, dyskusje grupowe. Podczas sesji zdalnych są wykorzystywane metody: - metody służące prezentacji treści (pliki tekstowe, mini skrypty) - metody rozwijające refleksyjne myślenie (testy diagnozujące kompetencje, quizy) - metod odnoszących się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji (zadania, lekcje). W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot jest realizowany podczas trzech sesji modułowych. Dwa moduły mają charakter zajęć stacjonarnych zaś jeden jest dedykowany pracy zdalnej asynchronicznej na platformie Moodle (link do kursu powyżej w akapicie "Strona przedmiotu". Zakres tematyczny modułów: I moduł, stacjonarny - wprowadzenie do zajęć, istota kompetencji interpersonalnych, wymiary kompetencji interpersonalnych, konstrukcja prawidłowo sformułowanego celu, formułowanie prawidłowych poleceń, instrumenty aktywnego słuchania (pytania, parafrazę). II moduł, stacjonarny - istota zachowań asertywnych, asertywna procedury reagowania na prośby, struktura konstruktywnej informacji zwrotnej, procedura korygowania zachowań, podsumowanie zajęć - ocena przydatności zajęć dla praktyki biznesowej. III moduł, zdalny off-line, Moodle - aplikacja poznanych instrumentów komunikacyjnych w sytuacjach społecznych, wykonanie zadań zaliczeniowych. Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) Podczas sesji stacjonarnych są wykorzystywane metody aktywizujące uczestników: symulacje, ćwiczenia w parach, analizy przypadków, testy indywidulane, dyskusje grupowe. Podczas sesji zdalnych są wykorzystywane metody: - metody służące prezentacji treści (pliki tekstowe, mini skrypty) - metody rozwijające refleksyjne myślenie (testy diagnozujące kompetencje, quizy) - metod odnoszących się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji (zadania, lekcje). W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot jest realizowany podczas trzech sesji modułowych. Dwa moduły mają charakter zajęć stacjonarnych zaś jeden jest dedykowany pracy zdalnej asynchronicznej na platformie Moodle (link do kursu powyżej w akapicie "Strona przedmiotu". Zakres tematyczny modułów: I moduł, stacjonarny - wprowadzenie do zajęć, istota kompetencji interpersonalnych, wymiary kompetencji interpersonalnych, konstrukcja prawidłowo sformułowanego celu, formułowanie prawidłowych poleceń, instrumenty aktywnego słuchania (pytania, parafrazę). II moduł, stacjonarny - istota zachowań asertywnych, asertywna procedury reagowania na prośby, struktura konstruktywnej informacji zwrotnej, procedura korygowania zachowań, podsumowanie zajęć - ocena przydatności zajęć dla praktyki biznesowej. III moduł, zdalny off-line, Moodle - aplikacja poznanych instrumentów komunikacyjnych w sytuacjach społecznych, wykonanie zadań zaliczeniowych. Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) Podczas sesji stacjonarnych są wykorzystywane metody aktywizujące uczestników: symulacje, ćwiczenia w parach, analizy przypadków, testy indywidulane, dyskusje grupowe. Podczas sesji zdalnych są wykorzystywane metody: - metody służące prezentacji treści (pliki tekstowe, mini skrypty) - metody rozwijające refleksyjne myślenie (testy diagnozujące kompetencje, quizy) - metod odnoszących się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji (zadania, lekcje). W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot jest realizowany podczas trzech sesji modułowych. Dwa moduły mają charakter zajęć stacjonarnych zaś jeden jest dedykowany pracy zdalnej asynchronicznej na platformie Moodle (link do kursu powyżej w akapicie "Strona przedmiotu". Zakres tematyczny modułów: I moduł, stacjonarny - wprowadzenie do zajęć, istota kompetencji interpersonalnych, wymiary kompetencji interpersonalnych, konstrukcja prawidłowo sformułowanego celu, formułowanie prawidłowych poleceń, instrumenty aktywnego słuchania (pytania, parafrazę). II moduł, stacjonarny - istota zachowań asertywnych, asertywna procedury reagowania na prośby, struktura konstruktywnej informacji zwrotnej, procedura korygowania zachowań, podsumowanie zajęć - ocena przydatności zajęć dla praktyki biznesowej. III moduł, zdalny off-line, Moodle - aplikacja poznanych instrumentów komunikacyjnych w sytuacjach społecznych, wykonanie zadań zaliczeniowych. Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) Podczas sesji stacjonarnych są wykorzystywane metody aktywizujące uczestników: symulacje, ćwiczenia w parach, analizy przypadków, testy indywidulane, dyskusje grupowe. Podczas sesji zdalnych są wykorzystywane metody: - metody służące prezentacji treści (pliki tekstowe, mini skrypty) - metody rozwijające refleksyjne myślenie (testy diagnozujące kompetencje, quizy) - metod odnoszących się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji (zadania, lekcje). W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- SWOT
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- panelowa
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Realizacja zadań indywidualnych - U1, U2, U3, U4 (w pełnym stopniu +++); na zaliczenie co najmniej 60% punktów.
Obserwacja zaangażowania studenta w zadaniach indywidualnych oraz pracach grupowych
Kryteria oceniania:
ndst – poniżej 51% pkt
dst – 51 - 60% pkt
dst plus- 61 - 70% pkt
db – 71- 80% pkt
bdb 81%-100% - pkt
Literatura
1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
4. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
5. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012
6. Kim Scott., Szef wymagający, szef wyrozumiały, MT Biznes, 2019
W cyklu 2022/23Z:
1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 (pełna wersja elektroniczna skryptu znajduje się w kursie na Moodle) 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. 4. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. |
W cyklu 2023/24Z:
1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 (pełna wersja elektroniczna skryptu znajduje się w kursie na Moodle) 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. 4. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 (pełna wersja elektroniczna skryptu znajduje się w kursie na Moodle) 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. 4. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. |
W cyklu 2025/26Z:
1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 (pełna wersja elektroniczna skryptu znajduje się w kursie na Moodle) 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. 4. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Harmonogram zajęć dla poszczególnych grup: Grupa 1: 21.11, godz. 8.00 - 11.15 (stacj.), 18.12, godz. 8.00 - 11.15 (on-line Ms Teams), godz. 15.00 - 16.30 (offline Moodle) Grupa 2: 21.11, godz.. 11.30 - 12.50 (stacj.), 18.12, godz. 11.30 - 14.45 (online Ms Teams), godz. 15.00 - 16.30 (offline Moodle) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: