Zrównoważony rozwój 1100-OG1-ZrR
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z ideą rozwoju, który łączy potrzeby obecnych i przyszłych pokoleń, uwzględniając równowagę między filarami gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Omawia genezę koncepcji, jej wartości i cele zawarte w Agendzie 2030 ONZ (SDG), a także praktyczne implikacje dla jednostek, organizacji i państw.
Zajęcia prowadzone są w sposób interaktywny – poprzez dyskusje, burze mózgów, metody aktywizujące – tak, aby studenci mogli nie tylko zrozumieć teoretyczne podstawy zrównoważonego rozwoju, lecz także powiązać je z własnym życiem, przyszłą karierą zawodową oraz decyzjami biznesowymi.
Po ukończeniu kursu student rozumie istotę i genezę zrównoważonego rozwoju, zna jego podstawowe wartości i dokumenty strategiczne (Agenda 2030, SDG) oraz potrafi dostrzegać znaczenie tej koncepcji w życiu codziennym i biznesie. Dostrzega współzależność między filarami gospodarczym, społecznym i środowiskowym, potrafi krytycznie analizować pojęcie wzrostu gospodarczego i odróżniać je od trwałego rozwoju. Zna wyzwania związane z kryzysem klimatycznym, transformacją energetyczną i zielonymi miejscami pracy, rozumie znaczenie zasobów naturalnych i bioróżnorodności dla gospodarki i społeczeństwa. Potrafi wyjaśnić istotę gospodarki o obiegu zamkniętym i innowacji ekologicznych, a także dostrzega rolę nierówności społecznych, etyki i reputacji w biznesie. Rozumie znaczenie zrównoważonego rozwoju miast i społeczności dla jakości życia, potrafi łączyć tę koncepcję z dobrostanem jednostki, zdrowiem, edukacją i work-life balance. Zna narzędzia biznesowej odpowiedzialności (CSR, ESG, raportowanie niefinansowe) oraz polityki publiczne i strategie rozwoju w Polsce i UE. Orientuje się w obszarze finansów zrównoważonych, takich jak zielone obligacje i inwestycje etyczne, i potrafi analizować procesy globalizacji i handlu międzynarodowego w kontekście szans i zagrożeń dla rynku pracy oraz własnej kariery.
|
W cyklu 2025/26Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
W1 – zaliczenie pisemne +++
W2 – zaliczenie pisemne +++
U1, K1 - obserwacja ciągła na zajęciach +++
Kryteria oceniania:
ndst [0%-60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
dst (60%- 65%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
dst plus (65%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podstawowa:
1. Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Poznań, Wyd. Zysk i s-ka.
2. Stiglitz J. E., Fitoussi J. P., Durand M. (2019), Poza PKB. Mierzmy to, co ma znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
Uzupełniająca:
1. Seroka-Stolka, O. (2021). Środowisko naturalne w strategiach przedsiębiorstw. Perspektywa interesariuszy. Częstochowa, Wyd. Politechniki Częstochowskiej.
2. Sadowska K., Siudek, T., Zawojska, A. (2025). Rozwój zrównoważony na poziomie lokalnym. Wyd. CeDeWu Sp. z o.o.
3. Hadryjańska, B. (2022). Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Wyd. Difin.
4. Kamiński, R. (2022). Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw jako przedmiot raportowania niefinansowego. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
5. Mankiw, N. G., & Taylor, M. P. (2022). Makroekonomia. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
6. Stiglitz, J. E. (red.). (2013). Błąd pomiaru: dlaczego PKB nie wystarcza: raport Komisji ds. Pomiaru Wydajności Ekonomicznej i Postępu Społecznego. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
7. Hausner, J. (red.) (2009) Ekonomia społeczna a rozwój, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, UE w Krakowie, 2009.
8. Gajowiak, M. (2012). Kapitał społeczny: przypadek Polski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
|
W cyklu 2025/26Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: