Sztuka wystąpień publicznych 1100-HUM-SztWysPu
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego uczenia się wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, przemówień itp. form należących do kanonu wystąpień publicznych. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady.
Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami są ograniczane do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne.
Na zakończenie zajęć (w ramach rozliczenia semestralnego) studenci przygotowują indywidualne wystąpienia publiczne. odnoszące się do wybranych problemów biznesowych (i/lub społecznych).
Materiały do zajęć są umieszczone na platformie moodle.
Zakres tematów:
1. Stres i trema – ich znaczenie dla osób występujących publicznie – W2, U1, K2
2. Autoprezentacja – czynniki wpływające na odbiór występującego – W1, K3
3. Przygotowanie wystąpienia publicznego – W2, U3
a) określenie tematyki, znaczenie audytorium, czas, możliwości techniczno-organizacyjne.
b) cel wystąpienia
4. Mowa ciała i proksemika w wystąpieniach publicznych – W2, K1
5. Wokalika i emisja głosu w wystąpieniach publicznych – W2, K1
6. Słowo i obraz (dźwięk, film, muzyka, światło) w wystąpieniach publicznych – W3, U1, U2
7. Tropy, schematy i motywy – powielanie i powtórzenia w wystąpieniach publicznych – W3, U1, K1
8. Narzędzia multimedialne i ich rola w wystąpieniach publicznych – W3, U3
9. Wywieranie wpływu na słuchaczy (przekonywanie, perswadowanie, pytania retoryczne itp.) – W2, U1
10. Motywacja i zaangażowanie – ich rola i znaczenie w wystąpieniach publicznych – W2, K1, K3
11. Pytania, negacja i dyskusja w trakcie i po wystąpieniu publicznym – W2, U1
12. Ocenianie i analizowanie wystąpień publicznych – W1, U2, K1
a) cudzych
b) własnych
13. Sprawdzian praktyczny w formie wystąpienia publicznego – W1, U3, K3
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Indywidualne ćwiczenia w czasie zajęć: W2+, W3+, U2++, K1+++
Realizacja zadania semestralnego wykowywanego samodzielnie: W1++, W3+, U1++, U3+++, K2++, K3+++
Zabieranie głosu w dyskusji, w tym ocena wystąpień własnych i cudzych: W2+, W3+, U2+++, K1+, K2+
Sugerowana skala ocen:
100 - 93% - bardzo dobra
92,9% - 86% - dobra plus
85,9% - 79% - dobra
78,9% - 72% - dostateczna plus
71,9% - 65% - dostateczna
64,9% i niżej – niedostateczna
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa (dowolne wydanie):
1. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji
2. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych
3. J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić
4. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać
5. D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę
6. P. McGee, Przemawianie doskonałe
7. P. Heigl, 30 minut aby zostać dobrym mówcą. Naucz się mówić interesująco, zrozumiale i pewnie!
Literatura uzupełniająca (dowolne wydanie):
1. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą
2. W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki
3. M. M. Antony, 10 prostych sposobów na nieśmiałość. Jak pokonać nieśmiałość, brak pewności siebie i tremę przed publicznymi wystąpieniami
4. P. Kenny, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki
5. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji
6. G. Łasiński, Sztuka prezentacji
7. H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowani. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi
8. H. Rückle, Mowa ciała dla menedżerów
9. C. Gallo, Steve Jobs. Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: